Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://elar.urfu.ru/handle/10995/91417
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorTimiryanova, V. M.en
dc.contributor.authorZimin, A. F.en
dc.contributor.authorZhilina, E. V.en
dc.contributor.authorТимирьянова, В. М.ru
dc.contributor.authorЗимин, А. Ф.ru
dc.contributor.authorЖилина, Е. В.ru
dc.date.accessioned2020-10-12T09:48:59Z-
dc.date.available2020-10-12T09:48:59Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationТимирьянова В. М. Пространственная составляющая в изменении розничного рынка товаров / В. М. Тимирьянова, А. Ф. Зимин, Е. В. Жилина. — DOI 10.17059/2018-1-13. — Текст : электронный // Экономика региона. — 2018. — Том 14, выпуск 1. — С. 164-175.ru
dc.identifier.issn2411-1406online
dc.identifier.issn2072-6414print
dc.identifier.otherhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85043295453&doi=10.17059%2f2018-1-13&partnerID=40&md5=0f7d733e636a0a43d3ef38ac63f1680bm
dc.identifier.otherWOS:000432788700013wos
dc.identifier.urihttp://elar.urfu.ru/handle/10995/91417-
dc.description.abstractImprovement of the quality of life throughout the country is a current issue when performing the primary targets of the market. The research on the spatial organization of the consumer market are known worldwide. In Russia, the concept of the spatial organization of the regional consumer market as an economic system included in the region space has not become widespread yet. This paper presents an assessment of spatial differentiation and spatial autocorrelation in the development of the consumer market. We have analyzed retail turnover, price index for goods, per capita income in 82 regions of the Russian Federation for 2000-2016. To study of spatial differentiation and connectedness, we used statistical and econometrics methods (the oscillation rate, standard deviation, coefficient of variation, Moran index, LISA statistics, regression models, including a spatial lag model and spatial error model). The analysis has shown that the space of consumer market in the Russian Federation becomes more homogeneous. At the same time, there are regions with common and different trends in the development of regional markets. We identified the general trends in the indicators variations: retail turnover per capita, per capita income, price index. Under uncertainty, we could identify two groups of regions. The first group of regions is in the European part of Russia and have a higher growth of the price index. The second group of regions is the Asian part of the country and has more moderate growth. The construction of models with a spatial lag and spatial error has allowed confirming that the spatial aspect is important in the dynamics of retail turnover of the Russian Federation. Further research should investigate the dependencies of regions on interregional deliveries as well as find the ways to improve the spatial organization of the consumer market. © 2018 Institute of Economics, Ural Branch of the Russian Academy of Sciences. All rights reserved.en
dc.description.abstractРассмотрены пространственная дифференциация и автокорреляция в развитии розничного рынка товаров. Построена модель, позволяющая прогнозировать изменение рынка потребительских товаров региона и учитывающая индекс опережающего значения цен относительно доходов. Определены тенденции к снижению пространственной автокорреляции по обороту розничной торговли и к ее повышению по среднедушевым денежным доходам.ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherInstitute of Economics, Ural Branch of the Russian Academy of Sciencesen
dc.publisherИнститут экономики Уральского отделения РАНru
dc.relation.ispartofЭкономика региона. 2018. Том 14, выпуск 1ru
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen
dc.subjectPER CAPITA INCOMEen
dc.subjectPRICE INDEXen
dc.subjectRETAIL TURNOVERen
dc.subjectSPATIAL AUTOCORRELATIONen
dc.subjectSPATIAL DIFFERENTIATIONen
dc.titleПространственная составляющая в изменении розничного рынка товаровru
dc.title.alternativeThe spatial change of the indicators of consumer marketen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.identifier.doi10.17059/2018-1-13-
dc.identifier.scopus85043295453-
local.description.firstpage164-
local.description.lastpage175-
local.issue1-
local.volume14-
dc.identifier.wos000432788700013-
local.identifier.eid2-s2.0-85043295453-
Располагается в коллекциях:Economy of Regions

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
2018_14_1_013.pdf1,18 MBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.