Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/90980
Title: К изучению неформального языка русской благотворительности
Other Titles: On the Study of the Informal Language of Russian Charity
Authors: Бондаренко, Е. Д.
Bondarenko, E. D.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Бондаренко Е. Д. К изучению неформального языка русской благотворительности / Е. Д. Бондаренко. — Текст : непосредственный // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2020. — Т. 22, № 3 (200). — С. 211-228.
Abstract: В статье осуществлен лингвистический анализ неформальных номинаций, входящих в «тезаурус благотворительности». Это обозначения, бытующие в сфере субстандарта и функционирующие в среде устного молодежного общения, в социальных сетях, блогах, интернет-СМИ и пр. Основными источниками материала послужили социальные сети («ВКонтакте»), информационно-развлекательные порталы («Пикабу», YouTube, «Большой вопрос» и пр.), а также популярные СМИ. Неформальная лексика благотворительности отражает наиболее «популярные» виды молодежной благотворительной деятельности; обладает не до конца устоявшейся семантикой и сочетаемостью, часто не зафиксирована ни в одном из официальных толковых словарей. В центре настоящей статьи — лексемы с основами донат- / донейт- / донейшн-. Анализ семантики и коннотативного фона субстандартной лексики, заимствованной из англ. donate, позволил сформулировать некоторые специфические черты восприятия ситуации благотворительности, бытующие в языковом сознании молодежи. Во-первых, в семантике лексем донат (и ее дериватов) и донейшн значимой является идея пожертвования как благодарности за чью-либо деятельность и участия в этой деятельности. Во-вторых, коннотативный фон слов с основой донат- содержит идею «бонуса» для благотворителя, иногда материального, но чаще — морального удовлетворения от помощи. Таким образом, центральной становится идея пожертвования как осознанной благодарности жертвователя. С целью более корректного использования субстандартных номинаций благотворительной деятельности в медийном и общественно-политическом дискурсе необходимым представляется структурировать представления о субстандартной лексике ЛСГ «Безвозмездная помощь нуждающимся»; более четко сформулировать значения слов, составляющих неформальное поле благотворительности; выявить особенности их сочетаемости.
This article provides a linguistic analysis of informal nominations making part of the “thesaurus of charity”. They are lexemes that exist in the field of substandard and circulate in the environment of oral youth communication, in social networks, blogs, Internet media, etc. The main sources of the material are social networks (VKontakte), information and entertainment portals (Pikabu, YouTube, Bolshoy Vopros, etc.), as well as popular media. The informal vocabulary of charity reflects the most “popular” types of youth’s charitable activities; also, it possesses not fully established semantics and compatibility; it is often absent from any of the official explanatory dictionaries. This article focuses on words the stems донат- / донейт- / донейшн-. Analysis of the semantics and connotative background of substandard derivatives of the English verb donate make it possible to formulate some specific features of perception of the charity situation which exist in youth’s linguistic consciousness. Firstly, in the semantics of lexemes донат (and its derivatives) and донейшн, the idea of giving as a demonstration of gratitude for someone’s activities and participation in these activities is significant. Secondly, the connotative background of words with the донат- stem contains the idea of a “bonus” for the philanthropist, sometimes represented by material, but more often by moral satisfaction from the act of benefaction. Thus, the idea of giving as conscious gratitude of the donator becomes central. It seems necessary to structure the ideas about the lexical and semantic field “Gratuitous help to those in need” in order to achieve clarity in the meanings of words that make up the informal lexical field of charity and to identify the features of their compatibility with the aim of adjusting the use of substandard nominations of charitable activities in media and sociopolitical discourse.
Keywords: RUSSIAN LANGUAGE
LEXICAL SUBSTANDARD
JARGON
FASHIONABLE WORD
LEXICOGRAPHY
SEMANTICS
CONTEXTUAL SEMANTICS
CHARITY THESAURUS
РУССКИЙ ЯЗЫК
ЛЕКСИЧЕСКИЙ СУБСТАНДАРТ
ЖАРГОН
МОДНОЕ СЛОВО
ЛЕКСИКОГРАФИЯ
СЕМАНТИКА
КОНТЕКСТУАЛЬНАЯ СЕМАНТИКА
ТЕЗАУРУС БЛАГО ТВОРИТЕЛЬНОСТИ
URI: http://hdl.handle.net/10995/90980
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=44076925
ISSN: 2227-2283
DOI: 10.15826/izv2.2020.22.3.054
metadata.dc.description.sponsorship: This study was conducted as part of the preparation of the “First Glossary of Russian Charity “Language of Good Deeds” for the Centre for Research on Philanthropy and Social Business Programs of InEU, Ural Federal University, and the “Smart Environment” Business Foundation. The project is supported by the Presidential Grants Fund in 2020.
Данное исследование проведено в рамках подготовки «Первого глоссария российской благотворительности «Язык добрых дел» для Центра исследований филантропии и социальных программ бизнеса ИНЭУ УрФУ и БФ «Умная среда». Проект поддержан Фондом Президентских грантов в 2020 г.
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2020. Т. 22. № 3 (200)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 2, Гуманитарные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurg-2020-200-14.pdf482,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.