Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://elar.urfu.ru/handle/10995/88674
Название: Neuropsychology in the Past, Now and in the Future
Другие названия: Нейропсихология вчера, сегодня, завтра
Авторы: Глозман, Ж. М.
Glozman, Ja. M.
Дата публикации: 2020
Издатель: Ural Federal University
Уральский федеральный университет
Издательство Уральского университета
Библиографическое описание: Glozman Ja. M. Neuropsychology in the Past, Now and in the Future / Ja. M. Glozman // Lurian Journal. — 2020. — Vol. 1. Iss. 1. — P. 29-47.
Аннотация: The actual intensive and extensive growth of international neuropsychology (both theoretical and applied) testified in the paper, is due to the abilities of contemporary professional neuropsychologists to meet different purposes beyond understanding of brain-behavior relationships. It makes contemporary neuropsychology an important part of the psychology of health, instead to be an aspect of the biology of health. The value and the history of Lurian syndrome analysis are presented. The Lurian syndrome analysis (a qualitative (structural) analysis of the symptom under study), not only permits an understanding of why the subject was poor at or unable to perform a given task. Such an approach also allows us to see what other tasks, with similar cognitive demands (structure), could present difficulties for this individual (child or adult) as well as to predict the types of tasks accessible for the patient and the types of cueing efficient for him/ her. The last is possible in conditions of dialogue interaction with the patient in the process of neuropsychological assessment. Lurian approach is oriented on the process of test fulfilment (the means by which the performer achieves or better the result as well as the level of necessary help or stimulation), more than on the test result — the level of performance on a task (accuracy, time, number of mistakes and so on) with reference to some expected (normative) level of performance. The evolution of neuropsychology coincides with the universal tendency to replace a static neuropsychology, relating the individual’s behavior to fixed cerebral lesions, by a dynamic neuropsychology, which analyzes the dynamics of brain-behavior interaction in different social conditions and at different steps of ontogenic evolution. The author gives own model of neuropsychology evolution, including three overlapping and coexisting phases different in the main emphasis for neuropsychologists. In the first phase, the accent was on the brain and its relationship to different behaviors. In the second phase of neuropsychology evolution the structure of mental activity and neuropsychological interpretation of human cognition have been the focus of attention and afterwards their localization in the brain. The third and actually dominant phase of evolution in neuropsychology focuses on the interrelationship between a patient and his or her environment and integrates neuropsychological and real life data. This phase gave birth to social — historical or cultural — historical neuropsychology. One of the important consequences of cultural — historical approach in neuropsychology was the introduction of cultural adjustments in neuropsychological diagnostic tests, both verbal and nonverbal. Qualitative and quantitative integration of Lurian procedures are discussed. Underlined are differences in concepts neuropsychology and neurosciences, as well as the role of cultural-historical approach in contemporary neuropsychological assessment, rehabilitation and remediation. Three main trends can be seen in the evolution of neuropsychology after Luria: 1. Extensive further expansion of research and practice, that is, embracing numerous new domains and nosological patient groups; 2. Combination of qualitative and quantitative approaches; 3. Social and personality-based orientation. Luria’s creative and comprehensive approach stimulates the further evolution of neuropsychology in Russia and throughout the world.
Интенсивный и экстенсивный рост нейропсихологических методов исследований (как теоретических, так и прикладных) во всем мире в последние десятилетия объясняется тем, что современный нейропсихолог может решать задачи, далеко выходящие за рамки изучения связи мозга и психики. Современная нейропсихология из аспекта биологии здоровья стала важнейшим компонентом психологии здоровья. В статье показаны история создания луриевского синдромного анализа и его значение для нейропсихологии. Луриевский подход (качественный, структурный анализ наблюдаемого симптома) позволяет не только понять, почему пациент не справляется с выполнением предложенного нейропсихологического теста или затрудняется его выполнить, но и предсказать, какие задачи со сходной психологической структурой будут трудны для данного пациента (как взрослого, так и ребенка), а какие будут ему доступны, и какие виды помощи нейропсихолога эффективны в условиях диалогового взаимодействия при нейропсихологической диагностике. Луриевский подход предполагает ориентацию в большей степени на процесс выполнения теста и анализ видов помощи экспериментатора, позволяющих достичь или улучшить результат, чем на сам результат (точность, время, число ошибок) с учетом нормативных данных. Развитие нейропсихологии связано с общей тенденцией к замене статической нейропсихологии, жестко связывающей поведение индивидуума с определенными областями мозга, динамической нейропсихологией, изучающей взаимодействие мозга и психики на разных этапах онтогенеза и в различных социальных условиях. Проанализирована динамика развития нейропсихологии, дана авторская модель ее развития как континуума из трех взаимосвязанных этапов. На первом этапе в центре внимания нейропсихологов было взаимодействие мозга и различных форм поведения, на втором — структура психических процессов и нейропсихологическая характеристика познания. На третьем, в настоящее время ведущем этапе развития нейропсихологии акцент исследователей сместился на взаимодействие больного с окружающим миром, с реальными условиями его жизнедеятельности. На этом этапе возникла культурно-историческая (социально-историческая) нейропсихология. Важным достижением культурно-исторического подхода в нейропсихологии являются разработка и внедрение культурно-специфических методов в нейропсихологическую диагностику. Обсуждаются возможности интеграции качественного и количественного подхода в нейропсихологической диагностике. Подчеркиваются неоднозначность и различия понятий нейропсихологии и нейронауки и роль культурно-исторического подхода в современной нейропсихологической диагностике, реабилитации и коррекции. Можно выделить три основные характеристики развития нейропсихологии после Лурия: 1) экстенсивное распространение нейропсихологической диагностики на новые нозологические группы больных и новые области исследований; 2) сочетание качественного и количественного подхода; 3) социально-личностная ориентация. Луриевский подход, отличающийся многосторонностью и креативностью, продолжает стимулировать развитие нейропсихологии как в России, так и за рубежом.
Ключевые слова: НЕЙРОПСИХОЛОГИЯ
ЭТАПЫ РАЗВИТИЯ НЕЙРОПСИХОЛОГИИ
СИНДРОМНЫЙ АНАЛИЗ
ЛУРИЯ А. Р.
КУЛЬТУРНО-ИСТОРИЧЕСКАЯ НЕЙРОПСИХОЛОГИЯ
NEUROPSYCHOLOGY
ITS PURPOSES
PHASES OF EVOLUTION
SYNDROME ANALYSIS
LURIA A. R.
CULTURAL NEUROPSYCHOLOGY
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/88674
Идентификатор РИНЦ: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=44816814
ISSN: 2712-8040 (print)
DOI: 10.15826/Lurian.2020.1.1.5
Сведения о поддержке: This study has been supported by the Russian Foundation for Basic Research, project №18-013-00721.
Источники: Lurian Journal. 2020. Vol. 1. № 1
Располагается в коллекциях:Lurian Journal

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
lj-1-2020-06.pdf790,93 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.