Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/88643
Title: Как воспитывали и чему учили дворян в России и Европе: результаты международного сотрудничества
Other Titles: On Raising and Educating the Nobility in Russia and in Europe: Results of International Cooperation
Authors: Бут, Ю. Е.
But, Yu.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Бут Ю. Е. Как воспитывали и чему учили дворян в России и Европе: результаты международного сотрудничества / Ю. Е. Бут // Quaestio Rossica. — 2020. — Т. 8, № 3. — С. 1039-1050.
Abstract: Review of: Rjéoutski, V., Fedyukin, I., Berelowitch, W. (Eds.). (2018). Ideal vospitaniya dvoryanstva v Evrope: XVII–XIX veka [The Ideal of Education of the Nobility in Europe between the 17th and 19th Centuries]. Moscow, Novoe literaturnoe obozrenie. 496 р. This review examines a collection of sixteen research papers by a group of renowned Russian and non-Russian specialists in early modern history. The authors try to formulate the essence of the all-European ideal of noble education and to outline the educational trajectories and strategies of the nobility both from Russia and different parts of Europe. The papers refer to a considerable number of archival sources and employ relevant methods and original approaches. The authors agree that during the period in question, for a well-educated representative of the European nobility, it was important to be able to communicate with those of equal standing, which entailed following social niceties and the art of letter-writing. As for academic knowledge, a nobleman was expected to have a general notion of various domains, including new disciplines, such as fortification, cameralism, mining, agriculture, etc. The reviewer criticises the scholarly apparatus of the publication and its design.
Рецензия на: Идеал воспитания дворянства в Европе: XVII–XIX века / под ред. В. Ржеуцкого, И. Федюкина, В. Береловича. – М. : Новое лит. обозрение, 2018. – 496 с. В рецензируемом сборнике представлены исследования коллектива авторитетных российских и зарубежных историков-новистов. Авторы постарались воспроизвести общеевропейский идеал дворянского воспитания и охарактеризовать образовательные траектории и стратегии как российских дворян, так и европейского дворянства. Исследования основаны на солидной базе архивных источников с применением актуальных методов и интересных подходов. Авторы сборника едины во мнении, что для хорошо образованного европейского дворянина в этот период имело значение умение общаться с равными себе, включавшее наличие светских манер и владение эпистолярным стилем. Что касается научных познаний, то от дворянина требовалось общее знакомство с разными областями знания, в том числе и с новыми, недавно возникшими дисциплинами (фортификацией, камералистикой, горным делом, сельским хозяйством и т. п.). Высказаны замечания к научному аппарату издания и его оформлению.
Keywords: RUSSIAN EMPIRE
EUROPE
EARLY MODERN PERIOD
NOBILITY
ARISTOCRACY
HISTORY OF EDUCATION
GRAND TOUR
HONNETE HOMME
РОССИЙСКАЯ ИМПЕРИЯ
ЕВРОПА
НОВОЕ ВРЕМЯ
ДВОРЯНСТВО
АРИСТОКРАТИЯ
ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ
ГРАН-ТУР
HONNETE HOMME
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/88643
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=44024750
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2020.3.511
Origin: Quaestio Rossica. 2020. Т. 8. № 3
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_3_2020_21.pdf354,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.