Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/88643
Title: | Как воспитывали и чему учили дворян в России и Европе: результаты международного сотрудничества |
Other Titles: | On Raising and Educating the Nobility in Russia and in Europe: Results of International Cooperation |
Authors: | Бут, Ю. Е. But, Yu. |
Issue Date: | 2020 |
Publisher: | Уральский федеральный университет |
Citation: | Бут Ю. Е. Как воспитывали и чему учили дворян в России и Европе: результаты международного сотрудничества / Ю. Е. Бут // Quaestio Rossica. — 2020. — Т. 8, № 3. — С. 1039-1050. |
Abstract: | Review of: Rjéoutski, V., Fedyukin, I., Berelowitch, W. (Eds.). (2018). Ideal vospitaniya dvoryanstva v Evrope: XVII–XIX veka [The Ideal of Education of the Nobility in Europe between the 17th and 19th Centuries]. Moscow, Novoe literaturnoe obozrenie. 496 р. This review examines a collection of sixteen research papers by a group of renowned Russian and non-Russian specialists in early modern history. The authors try to formulate the essence of the all-European ideal of noble education and to outline the educational trajectories and strategies of the nobility both from Russia and different parts of Europe. The papers refer to a considerable number of archival sources and employ relevant methods and original approaches. The authors agree that during the period in question, for a well-educated representative of the European nobility, it was important to be able to communicate with those of equal standing, which entailed following social niceties and the art of letter-writing. As for academic knowledge, a nobleman was expected to have a general notion of various domains, including new disciplines, such as fortification, cameralism, mining, agriculture, etc. The reviewer criticises the scholarly apparatus of the publication and its design. Рецензия на: Идеал воспитания дворянства в Европе: XVII–XIX века / под ред. В. Ржеуцкого, И. Федюкина, В. Береловича. – М. : Новое лит. обозрение, 2018. – 496 с. В рецензируемом сборнике представлены исследования коллектива авторитетных российских и зарубежных историков-новистов. Авторы постарались воспроизвести общеевропейский идеал дворянского воспитания и охарактеризовать образовательные траектории и стратегии как российских дворян, так и европейского дворянства. Исследования основаны на солидной базе архивных источников с применением актуальных методов и интересных подходов. Авторы сборника едины во мнении, что для хорошо образованного европейского дворянина в этот период имело значение умение общаться с равными себе, включавшее наличие светских манер и владение эпистолярным стилем. Что касается научных познаний, то от дворянина требовалось общее знакомство с разными областями знания, в том числе и с новыми, недавно возникшими дисциплинами (фортификацией, камералистикой, горным делом, сельским хозяйством и т. п.). Высказаны замечания к научному аппарату издания и его оформлению. |
Keywords: | RUSSIAN EMPIRE EUROPE EARLY MODERN PERIOD NOBILITY ARISTOCRACY HISTORY OF EDUCATION GRAND TOUR HONNETE HOMME РОССИЙСКАЯ ИМПЕРИЯ ЕВРОПА НОВОЕ ВРЕМЯ ДВОРЯНСТВО АРИСТОКРАТИЯ ИСТОРИЯ ОБРАЗОВАНИЯ ГРАН-ТУР HONNETE HOMME |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/88643 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=44024750 |
ISSN: | 2313-6871 2311-911X |
DOI: | 10.15826/qr.2020.3.511 |
Origin: | Quaestio Rossica. 2020. Т. 8. № 3 |
Appears in Collections: | Quaestio Rossica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
qr_3_2020_21.pdf | 354,29 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.