Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/85787
Title: “Difficult questions” of Russian History: Opinions and Forecasts
Authors: Chubariyan, А. O.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Chubariyan А. O. “Difficult questions” of Russian History: Opinions and Forecasts / А. O. Chubariyan // Quaestio Rossica. — 2020. — Т. 8, № 2. — С. 575-590.
Abstract: This article deals with the professional discussion about the so-called “difficult questions” of Russian history that involves historians and teachers in the now independent republics of the former Soviet Union and Eastern Block. Both academic publications and teaching books are used as primary sources for the study. In the first section, the author studies several problems connected with the origin of Russian statehood, the Varangian question, and civilizational characteristics of East Slavic nations. The second section is devoted to the Russian imperial past and especially to the discourse on colonialism, which is often used as an explanatory model for the imperial period by historians and textbook authors in some of the post-Soviet countries. The third section is concerned with the conception of the 1917 revolution. The author emphasizes the fact that the conception of a continuous revolutionary process (1917–1922) has yet to be accepted by Russian secondary schools. In this part, the author considers several other factors significant for understanding the revolutionary process including issues such as the origins of the First World War and the developmental level of the Russian Empire in the early twentieth century. In the fourth section, the article discusses the conception of the 1930s Soviet modernization along with negative opinions about the Soviet period given by scholars of different former Soviet republics. In the fifth section, the author briefly observes contemporary studies of culture and everyday life. It is concluded that the history of culture is not represented well in Russian school textbooks, and it is also found that the studies on everyday life are often lacking in depth. Discussing various “difficult questions” of Russian history, the author highlights controversial historical ideas and opinions, formulated in the post-Soviet countries during the last decades.
Предметом исследования является профессиональная дискуссия исто риков и преподавателей истории в странах бывшего Советского Союза и Восточного блока по так называемым «трудным вопросам» российской истории. Автор привлекает современные научные публикации, затрагивающие такие вопросы, и учебные издания. Статья состоит из пяти разделов, каждый из которых соответствует одному из «трудных вопросов». В первом рассматривается состояние исследований по проблеме образования древнерусского государства, варяжскому вопросу и цивилизационным особенностям восточнославянских народов. Второй раздел посвящен проблеме имперского прошлого России и колониальному дискурсу как новой объяснительной модели, применяемой к имперскому периоду историками и авторами учебников в некоторых странах бывшего СССР. В третьей части, касаясь революционных событий 1917 г., автор отмечает, что выдвинутая несколько лет назад концепция единого революционного процесса (1917–1922) до сих пор не закрепилась в российской школе. Кратко рассмотрены другие проблемы, важные для понимания истории революции: истоки Первой мировой войны и уровень развития Российской империи в начале XX в. В четвертой части обсуждается концепция советской модернизации 1930-х гг. и рассматриваются негативные оценки советского периода истории в бывших союзных республиках. В пятой части дан краткий обзор проблем, связанных с исследованием и репрезентацией истории повседневности и культуры. Сделан вывод, что история культуры недостаточно представлена в российских школьных учебниках, а исследования по истории повседневности нередко имеют поверхностный характер. Обсуждая различные «трудные вопросы» российской истории, автор указывает на противоречивые исторические гипотезы и мнения, сформировавшиеся в последние десятилетия на постсоветском пространстве.
Keywords: HISTORY EDUCATION
NATIONAL HISTORY
VARANGIAN QUESTION
RUSSIAN EMPIRE
1917 RUSSIAN REVOLUTION
SOVIET MODERNIZATION
ИСТОРИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
НАЦИОНАЛЬНАЯ ИСТОРИЯ
ВАРЯЖСКИЙ ВОПРОС
РОССИЙСКАЯ ИМПЕРИЯ
РЕВОЛЮЦИЯ 1917 ГОДА
СОВЕТСКАЯ МОДЕРНИЗАЦИЯ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/85787
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=43091831
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2020.2.481
metadata.dc.description.sponsorship: The article was written as part of the project 33.4122.2017 / PCH, supported by the Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation.
Origin: Quaestio Rossica. 2020. Т. 8. № 2
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_2_2020_16.pdf348,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.