Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/85784
Title: The “Erotic” Tractor in the Soviet Cinema
Authors: Lapidus, R.
Issue Date: 2020
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Lapidus R. The “Erotic” Tractor in the Soviet Cinema / R. Lapidus // Quaestio Rossica. — 2020. — Т. 8, № 2. — С. 519-535.
Abstract: Between the 1930s and the 1960s, much emphasis was put in the Soviet Union on the technological development of the country. One of the latest wonders of technology was the tractor, which harvested crops efficiently and rapidly. This article is concerned with the Soviet cinematic representation of work with tractors as the most erotic characteristic of a man. A man attractive to women in Soviet cinema is not handsome but rather is someone proficient in operating a tractor. On the other hand, a man who does not know how to operate a tractor is represented as impotent and is ridiculed by female characters. Several romantic films were produced in which the relationship between the protagonists developed against a background of the use of a tractor. These films became iconic and classic: everyone saw them many times and knew their scripts by heart. Most of the films depict a young Soviet man and his path to the heart of his girlfriend, and some show the maturation of the young character and his transformation into a real man. These goals are achieved through his work as a tractor driver. Examples of this are films like The Rich Bride (romantic comedy, 1937), Tractor Drivers (romantic drama, 1939), Cossacks of the Kuban (romantic comedy, 1949), It Happened in Penkovo (romantic drama, 1957), and Knight’s Move (comedy, 1962). In all these films, work with tractors is represented as an integral part of the “machismo” of the Soviet man.
В Советском Союзе с 1930-х по 1960-е гг. большое внимание уделялось технологическому развитию страны. Одним из последних чудес техники того времени был трактор, работа на котором позволяла эффективно и быстро обрабатывать поля. Статья посвящена советскому пропагандистскому представлению работы на тракторе как самой эротической составляющей маскулинности в советском кино. Мужчина, привлекательный для женщин в советском кино, был не красавцем, а человеком, который умел управлять трактором. С другой стороны, если он не умел управлять трактором, он был представлен как импотент и подвергался осмеянию героями фильма, особенно женщинами. Был выпущен ряд романтических фильмов, в которых отношения между героями развивались в соответствии с умением мужчины управлять трактором. Они стали культовыми, классическими: все видели их много раз и знали их сценарии наизусть. Большинство фильмов изображало молодого советского героя и его путь к сердцу подруги, а некоторые показывали его возмужание и превращение в настоящего мужчину. Эти цели достигались благодаря работе героя на тракторе. Примерами таких кинокартин были «Богатая невеста» (романтическая комедия, 1937), «Трактористы» (романтическая драма, 1939), «Кубанские казаки» (романтическая комедия, 1949), «Дело было в Пенькове» (романтическая драма, 1957) и «Ход конем» (комедия, 1962). Во всех них умение управлять трактором представлялось как важнейшая характеристика советского мужчины.
Keywords: SOVIET CINEMA
IMAGE OF A TRACTOR DRIVER
EROTICISM
MASCULINITY
СОВЕТСКОЕ КИНО
ОБРАЗ ТРАКТОРИСТА
ЭРОТИКА
МАСКУЛИННОСТЬ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/85784
RSCI ID: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=43091828
ISSN: 2313-6871
2311-911X
DOI: 10.15826/qr.2020.2.478
Origin: Quaestio Rossica. 2020. Т. 8. № 2
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_2_2020_13.pdf1,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.