Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/85202
Название: | Enhancing Access to Higher Education through University-Government Cooperation (the Case of Russian Far Eastern Regions) |
Другие названия: | Региональная доступность высшего образования и политика взаимодействия университетов с региональными и федеральными властями |
Авторы: | Блинова, Т. Н. Федотов, А. В. Blinova, T. N. Fedotov, A. V. |
Дата публикации: | 2019 |
Издатель: | Издательство Уральского университета |
Библиографическое описание: | Блинова Т. Н. Региональная доступность высшего образования и политика взаимодействия университетов с региональными и федеральными властями / Т. Н. Блинова, А. В. Федотов. — Текст : непосредственный // Университетское управление: практика и анализ. — 2019. — Том 23. — № 5. — С. 12-21. |
Аннотация: | This article discusses issues associated with the facilitation of higher education accessibility by intensifying university-government cooperation. Existing approaches to measuring the accessibility of the higher education system as a whole and its specific components were analysed. Various aspects of the problem were investigated using the example of higher education institutions in the Russian Far East. The analysis was based on data retrieved from the Russian Federal Statistics Service and the Unified Information System of the Ministry of Education and Science. It is shown that residents in the Russian Far East receive substantial opportunities for accessing higher education as compared to the residents in other Russian federal districts. Nevertheless, the extremely low geographical accessibility of higher education in this part of Russia has a detrimental effect on overall access to higher education. On the basis of the obtained results, a number of recommendations were developed for facilitating cooperation between universities and governmental authorities in order to increase overall accessibility to higher education in this region. It is proposed to compensate for the negative impact of the geographical factor by maximizing the positive effects of other factors, for instance, by increasing the affordability of university education. Thus, students from locations with absent or very few higher education institutions may be reimbursed for their travel expenses, or reimbursement may be offered to those students who are not provided with dormitory accommodation. Universities may keep their tuition fees at the lowest rate as established by the RF legislation. Региональная доступность высшего образования и политика взаимодействия университетов с региональными и федеральными властями. |
Ключевые слова: | HIGHER EDUCATION AVAILABILITY AFFORDABILITY GEOGRAPHIC ACCESSIBILITY ACCESS TO HIGHER EDUCATION ASSESSMENT METHODOLOGY REGIONS UNIVERSITY POLICY UNIVERSITY-GOVERNMENT INTERACTION |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/85202 |
Условия доступа: | Creative Commons Attribution License |
Текст лицензии: | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
ISSN: | 1999-6640 1999-6659 |
DOI: | 10.15826/umpa.2019.05.037 |
Источники: | Университетское управление: практика и анализ. 2019. Том 23. № 5 |
Располагается в коллекциях: | Университетское управление: практика и анализ |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
UM_2019_5_12-21.pdf | 485,29 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Лицензия на ресурс: Лицензия Creative Commons