Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/85185
Title: Динамика показателей диссертационных советов при реализации мероприятий дорожной карты
Other Titles: Dissertation Councils’ Indicators Dynamics in the Road Map Implementation
Authors: Пахомов, С. И.
Гуртов, В. А.
Стасевич, А. В.
Pakhomov, S. I.
Gurtov, V. A.
Stasevich, A. V.
Issue Date: 2019
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Пахомов С. И. Динамика показателей диссертационных советов при реализации мероприятий дорожной карты / С. И. Пахомов, В. А. Гуртов, А. В. Стасевич. — Текст : непосредственный // Университетское управление: практика и анализ. — 2019. — Том 23. — № 4. — С. 21-31.
Abstract: The research article analyzes the gradual achievement of target scientific activity indicators by members of dissertation councils and by the organizations wherein dissertation councils are based. The purpose of the article is to analyse the compliance of dissertation councils with the criterion requirements imposed by the Higher Attestation Commission under the Ministry of Education and Science of Russia both to the indicators of members of dissertation councils’ scientific and publishing activities effectiveness and to the indicators of universities and scientific organizations which are the basis for dissertation councils’ work. To achieve this goal, there were analysed performance indicators obtained within monitoring the dissertation councils’ network activities during 2015–2018. The target performance indicators of the state system of scientific certification were determined by the Roadmap Plan approved by the Ministry of Education and Science of Russia on 23rd August 2016. The results of the analysis showed that the 4-year period of the «roadmap» measures implementation had seen a steady tendency to improving the indicators of the members of dissertation councils’ publication activity compliance with the criteria of the Higher Attestation Commission. However, the overall level of the entire network of councils’ compliance with these criteria in 2018 reached only 82.7 %, and the demanded 90 % benchmark was not achieved. As a result, the analysis showed that administrative measures aimed at achieving the benchmark are not enough, and it is necessary to amend the regulatory framework governing the activities of the state certification system. When preparing proposals for changing the regulatory framework, it is necessary to study the experience of the work of the dissertation councils created on the basis of the organizations, which have received the right to independently award academic degrees. The presented analysis of the indicators of the members of dissertation councils’ publication activity compliance with the criterion requirements presented in the road map is a basic guideline for the practice of university management in forming dissertation councils. The article is completely original and presents quantitative information on the dynamics of the performance indicators of the members of dissertation councils’ scientific and publication activities, as well as those of universities and scientific organizations which are the basis for dissertation councils’ work.
Статья является исследовательской, в ней представлен анализ поэтапного достижения целевых индикаторов результативности научной деятельности членов диссертационных советов (ЧДС) и организаций, на базе которых действуют диссертационные советы (ДС). Целью статьи является анализ соответствия ДС критериальным требованиям, предъявляемым ВАК при Министерстве науки и высшего образования Российской Федерации (Минобрнауки России) как к показателям результативности научной и публикационной деятельности ЧДС, так и к показателям университетов и научных организаций, на базе которых действуют ДС. Для достижения поставленной цели был проведен анализ показателей результативности, полученных в ходе мониторинга деятельности сети ДС за 2015–2018 гг. Целевые индикаторы результативности государственной системы научной аттестации были определены Планом мероприятий (дорожная карта), утвержденным Минобрнауки России 23 августа 2016 г. Результаты анализа показали, что за четырехлетний период реализации мероприятий дорожной карты наблюдается устойчивая тенденция к улучшению показателей соответствия публикационной активности ЧДС критериальным требованиям ВАК. Однако общий уровень соответствия ЧДС всей сети советов в 2018 г. составил 82,7 % и контрольный показатель в 90 % достигнут не был. Как следствие, проведенный анализ показал, что одних административных мер, направленных на достижение контрольного показателя, недостаточно. Необходимо внесение изменений в нормативную базу, регулирующую деятельность системы государственной аттестации. При подготовке предложений по изменению нормативной базы необходимо исследовать опыт деятельности ДС, создаваемых на базе организаций, получивших право самостоятельного присуждения ученых степеней. Представленный анализ показателей соответствия публикационной активности ЧДС критериальным требованиям, представленным в дорожной карте, является базовым ориентиром практики университетского менеджмента при формировании состава ДС. Статья является полностью оригинальной и вводит в научный оборот количественную информацию о динамике показателей результативности научной и публикационной деятельности ЧДС, а также университетов и научных организаций, на базе которых действуют ДС.
Keywords: DISSERTATION COUNCIL
MONITORING
ROAD MAP
INDICATORS OF COMPLIANCE
PUBLICATION ACTIVITY
PERFORMANCE
RESEARCH ACTIVITY
ДИССЕРТАЦИОННЫЙ СОВЕТ
МОНИТОРИНГ
ДОРОЖНАЯ КАРТА
ПОКАЗАТЕЛИ СООТВЕТСТВИЯ
ПУБЛИКАЦИОННАЯ АКТИВНОСТЬ
РЕЗУЛЬТАТИВНОСТЬ
НАУЧНАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
URI: http://hdl.handle.net/10995/85185
Access: Creative Commons Attribution License
License text: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
ISSN: 1999-6640
1999-6659
DOI: 10.15826/umpa.2019.04.026
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2019. Том 23. № 4
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM_2019_4_21-31.pdf1,67 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons