Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/81343
Title: The Toponymic Competence: A Case Study in the Hungarian Settlement Tépe
Other Titles: Топонимическая компетенция: случай венгерского поселения Тепе
Authors: Дьёрфи, Э.
Győrffy, E.
Issue Date: 2015
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Дьёрфи Э. The Toponymic Competence: A Case Study in the Hungarian Settlement Tépe / Э. Дьёрфи // Вопросы ономастики. – 2015. – №2 (19). – C. 83-100.
Abstract: В статье дается обзор венгерских исследований, посвященных изучению «топонимической компетенции» (toponymic competence), а также анализ топонимической компетенции жителей небольшого венгерского поселения Тепе, разделенных на четыре возрастных группы (до 20 лет, от 21 до 40 лет, от 41 до 60 лет и старше 61 года). Обсуждаются причины, обусловливающие как индивидуальные, так и межгрупповые различия (например, возраст, род занятий, пол, личный опыт и пр.). Интервью с жителями Тепе позволили выявить количество известных им местных названий, выделить общеизвестные и забытые топонимы. Исследование показывает, что представители младших возрастных групп (моложе 20 лет и от 21 до 40 лет) в среднем знают меньше местных географических названий, кроме того, в каждой группе имеются индивидуальные отличия. В статье также обсуждаются методологические проблемы, в частности — эпистемологическая сущность топонимической компетенции, проблема идиолектных топонимов, методологические ограничения и возможности подобного социоономастического исследования.
The paper outlines the previous studies on toponymic competence in the Hungarian literature. After a brief introduction, the author analyses toponymic competence of four age groups (under 20 years, 21 to 40 years, 41 to 60 years and over 61 years) and the possible reasons (e.g. age, occupation, gender, personal interest) for differences between age groups and individuals. The investigation considers the toponymy of the small Hungarian settlement Tépe. Interviews with the inhabitants gave insights into how many place names are known by them, which names are stable and which ones are vanishing. The analysis finds that younger generations (people under 20 and between 21 and 40), on average, tend to forget place names, and that there are differences between the toponymic competence of the individuals in all age groups. The paper focuses on the methodological issues as well, such as what we exactly analyse when we study the toponymic competence, or the problem of the individually used names and the scope of the analyses.
Keywords: ВЕНГЕРСКИЙ ЯЗЫК
ТОПОНИМИЯ
ТОПОНИМИЧЕСКАЯ (МИКРО)СИСТЕМА
ЯЗЫКОВАЯ ЛИЧНОСТЬ
СОЦИООНОМАСТИКА
HUNGARIAN LANGUAGE
TOPONYMY
TOPONYMIC (MIСRO)SYSTEM
TOPONYMIC COMPETENCE
SOCIO-ONOMASTICS
URI: http://hdl.handle.net/10995/81343
WOS ID: WOS:000441135500003
ISSN: 1994-2400 (Print)
1994-2451 (Online)
DOI: 10.15826/vopr_onom.2015.2.003
metadata.dc.description.sponsorship: This paper was supported by the Bolyai János Research Scholarship of the Hungarian Academy of Sciences.
Origin: Вопросы ономастики. 2015. № 2 (19)
Appears in Collections:Вопросы ономастики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vopon_2015_2_005.pdf282,31 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.