Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/81229
Title: «Эльбом» для Эли: личное имя собственное в языковом сознании ребенка
Other Titles: An “Elbum” for Elya: Given Names in the Linguistic Mind of a Child
Authors: Гридина, Т. А.
Gridina, T. A.
Issue Date: 2014
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Гридина Т. А. «Эльбом» для Эли: личное имя собственное в языковом сознании ребенка / Т. А. Гридина // Вопросы ономастики. – 2014. – № 1 (16). – С. 84-95.
Abstract: The article examines the trends of exploration by a child of their own given name seen as an important factor of the development of linguistic capacity in ontogenesis. The author analyzes the perception of the personal name (both in its full and short forms) as determined by the mental dominants of preschoolers’ and school-age children’s linguistic mind and reveals the specificity of the nominative function of the name, its communicative and linguo-cultural features in children’s speech. The author points out the incapacity of a child, at early stages of development, to detach a given name from its concrete bearer, the use of a name as a deictic means of auto-identification, the inseparability of a name from the original scene of communication, the individual character of the emotional and evaluative components of its meaning as well as the tendency to adjust the name to a particular situation and to use the name as a motivated sign. The author focuses on the mechanisms of phonetic identification which contribute to the formation of individual phonosemantic features of the name and the false etymological convergences which clarify the internal form of anthroponyms, including the convergences that have a deliberate characterizing function and manifest children’s liking for onomastic play. The article establishes stable correlations between that kind of transformations of a name and the traditions of children’s folklore. In the linguistic mind of a child any proper name acquires a specific psychological substance and specific functions on each stage of ontogenesis, the transition zone between proper and appellative names being flexible and filling anthroponyms with concrete connotative meanings. The name helps children to become aware of their own uniqueness and to realize the sense of interpersonal relations reflected in names motivations.
В статье рассматриваются тенденции освоения личного имени собственного как необходимого фактора становления языковой способности в онтогенезе. Выявляется обусловленность восприятия семантики и формы неполного и полного личного имени ментальными доминантами языкового сознания детей дошкольного и младшего школьного возраста. Характеризуются специфика номинативной функции, коммуникативной и лингвокультурной уникальности личного имени собственного в речи ребенка. Отмечается неспособность ребенка на ранних этапах оторвать имя собственное от конкретного носителя, использование личного имени как средства самоидентификации в дейктической функции, неотделимость имени от исходного коммуникативного контекста, индивидуальность эмоционально-оценочного наполнения имени, стремление приспособить имя к конкретной ситуации его употребления, использовать имя как мотивированный знак. Анализируется механизм отождествлений по созвучию как зона, формирующая личностную фоносемантику имени, специфика ложноэтимологических сближений, проясняющих внутреннюю форму антропонимов — в том числе имеющих осознанно характерологическую функцию и проявляющих интенцию ребенка к ономастической игре. Устанавливается устойчивая корреляция между подобными трансформациями имени и традициями игрового детского фольклора. В языковом сознании ребенка имя собственное обладает специфической психологической реальностью и особыми функциями на каждом из этапов онтогенеза: переходная зона между именем собственным и нарицательным оказывается подвижной и наполняет антропонимы коннотативной конкретикой. С помощью имени ребенок осознает собственную уникальность и постигает суть межличностных отношений, выраженных в мотивации имен.
Keywords: RUSSIAN LANGUAGE
ANTHROPONYMY
CHILDREN’S SPEECH
ONOMASTIC PLAY
ASSOCIATIVE CONTEXT OF A PROPER NAME
MENTAL DOMINANTS OF CHILDRENS’ LINGUISTIC MIND
TECHNIQUES OF NAMING
CREATION OF NAMES
РУССКИЙ ЯЗЫК
АНТРОПОНИМИЯ
ДЕТСКАЯ РЕЧЬ
ОНОМАСТИЧЕСКАЯ ИГРА
АССОЦИАТИВНЫЙ КОНТЕКСТ ИМЕНИ СОБСТВЕННОГО
МЕНТАЛЬНЫЕ ДОМИНАНТЫ ДЕТСКОГО ЯЗЫКОВОГО СОЗНАНИЯ
НОМИНАТИВНАЯ ТЕХНИКА
ИМЯТВОРЧЕСТВО
URI: http://hdl.handle.net/10995/81229
ISSN: 1994-2400 (Print)
1994-2451 (Online)
metadata.dc.description.sponsorship: This work was supported by the Russian Foundation for Human Sciences (grant number 14-04-00175 “Experimental Research of Language Creativity of a Child: Ludic Potential of C hildren’s Language Innovations”).
Исследование выполнено при поддержке гранта РГНФ № 14-04-00175 «Экспериментальное исследование лингвокреативной деятельности ребенка: игровой потенциал детских словотворческих инноваций».
Origin: Вопросы ономастики. 2014. № 1 (16)
Appears in Collections:Вопросы ономастики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vopon_2014_1_008.pdf335,22 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.