Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/79836
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТопорков, А. Л.ru
dc.contributor.authorToporkov, A. L.en
dc.date.accessioned2020-02-09T16:15:42Z-
dc.date.available2020-02-09T16:15:42Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationТопорков А. Л. Ономастикон Олонецкого сборника заговоров XVII века / А. Л. Топорков // Вопросы ономастики. – 2018. – Т. 15. – №. 1. – С. 115-133.ru
dc.identifier.issn1994-2400 (Print)-
dc.identifier.issn1994-2451 (Online)-
dc.identifier.urihttp://elar.urfu.ru/handle/10995/79836-
dc.description.abstractThis article deals with the corpus of names found in the charms of the Olonets Codex from the second quarter of the 17th century. The author seeks to identify the background of the characters’ naming, to propose the ways of their detailed cataloguing, as well as to provide a commentary revealing the certain names’ semantics and contextual meanings (e.g. Ivan Khorober, Mari(yi)n Son, Gongoi and Gogeia, Maurij Oak, etc). The statistical analysis of the Olonets Codex texts (to comprise about 90 charms) has found several groups of personal names, including those of the Christian pantheon characters, the names of other characters from the Old and New Testaments, the names of Orthodox saints, the names of spirits — masters of the forest and natural objects. Most frequently, the charms would mention the Christ and the Mother of God either as Biblical characters or as direct recipients of the prayer (for help, patronage, healing) and subjects of certain actions aimed to protect the person or to punish their enemies. Most outstanding characters like St. George the Victorious, Wonderworkers Cosmas and Damian, Ilya the Prophet, King Solomon, and Adam can be treated both as Christian and folk-mythological images. For instance, St. George was also referred to as the lord of wolves and other wild animals; Ilya the Prophet was impersonated as the horseman and thunderer, related to heavenly, earthly, and water powers and even to the departed parents. Along with those of Christian tradition, the Olonets Codex charms mention mythological creatures as well. Namely, the king Gongoi and the queen Gogeya, the king Parphey, the king Shustiy, the king Zhazhda (Thirst). It is due to the personalization of natural objects that nominations like the dawn Ogrofena, the oak Maurij, and the oak Yegor have appeared; g iven that the latter names may also have their sacred precedents (oak Yegor ← St. George).en
dc.description.abstractВ статье рассматривается корпус имен, которые встречаются в заговорах рукописного Олонецкого сборника второй четверти ХVII в. Выявляются условия, при которых персонаж заговора получает собственное имя, предлагается систематизация ономастикона, определяются функции соответствующих персонажей, дается семантико-мотивационный комментарий, проясняющий происхождение или текстовые значения ряда имен (Иван хоробер, Мар(и)ин сын; Гонгой и Гогея; дуб Маврий и т. п.). В результате обработки текстов Олонецкого сборника (около 90 заговоров) выявлено несколько групп антропонимов: наименования персонажей христианского пантеона; имена других персонажей Ветхого и Нового Завета; имена православных святых; имена духов — хозяев леса и природных объектов. Чаще всего в заговорах фигурируют Христос и Богородица, которые выполняют несколько функций: они выступают как персонажи Священного Предания, адресаты молитвенных обращений (о помощи, заступничестве, исцелении) и субъекты определенных действий, призванных защитить имярека или наказать его недругов. Такие персонажи, как св. Георгий Победоносец, чудотворцы Коcма и Дамиан, Илья-пророк, царь Соломон и Адам, занимают пограничное положение между христианскими и фольклорно-мифологическими образами; например, к св. Георгию обращались как к повелителю волков и других диких зверей, Илью-пророка изображали как всадника и громовержца, рассматривали в одном ряду с небесными, земными и водными силами и даже с покойниками-родителями. Наряду с персонажами христианского предания в заговорах Олонецкого сборника фигурируют мифологические существа: царь Гонгой и царица Гогея, царь Парфей, царь Шустий, царь Жажда. Антропоморфизация природных объектов привела к появлению таких номинаций, как заря Огрофена, дуб Маврий, дуб Егор; эти имена могут также испытывать влияние сакральных прецедентов (дуб Егор ← св. Георгий).ru
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherИздательство Уральского университетаru
dc.relation.ispartofВопросы ономастики. 2018. Том. 15. № 1ru
dc.subjectOLONETS CODEXen
dc.subjectONOMASTICONen
dc.subjectPERSONAL NAMESen
dc.subjectVERBAL CHARMSen
dc.subjectLITERARY CHARACTERSen
dc.subjectCHRI STIAN PANTHEONen
dc.subjectORTHODOX SAINTSen
dc.subjectОЛОНЕЦКИЙ СБОРНИКru
dc.subjectОНОМАСТИКОНru
dc.subjectАНТРОПОНИМЫru
dc.subjectЗАГОВОРЫru
dc.subjectСИСТЕМА ПЕРСОНАЖЕЙru
dc.subjectХРИСТИАНСКИЙ ПАНТЕОНru
dc.subjectПРАВОСЛАВНЫЕ СВЯТЫЕru
dc.titleОномастикон Олонецкого сборника заговоров XVII векаru
dc.title.alternativeProper Names in the 17th Century Olonets Codex of Verbal Charmsen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.identifier.rsi32561022-
dc.identifier.doi10.15826/vopr_onom.2018.15.1.005-
dc.identifier.scopus85044060081-
local.description.firstpage115-
local.description.lastpage133-
local.issue1-
local.volume15-
dc.identifier.wosWOS:000439845000005-
local.identifier.eid2-s2.0-85044060081-
Appears in Collections:Вопросы ономастики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vopon_2018_1_007.pdf397,91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.