Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/79822
Title: Современная урбанонимическая номинация: стратегические подходы и практические решения
Other Titles: Modern Urban Naming Practices: Strategic Approaches and Practical Solutions
Authors: Голомидова, М. В.
Golomidova, M. V.
Issue Date: 2017
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Голомидова М. В. Современная урбанонимическая номинация: стратегические подходы и практические решения / М. В. Голомидова // Вопросы ономастики. – 2017. – Т. 14. – №. 3. – С. 185-203.
Abstract: The article looks at the problems of the naming of municipal facilities. The author analyzes the existing policy in assigning new names and renaming urban sites, describes the current strategic approaches to urban naming and proposes a new strategy based on congruity with the holistic image of the city. The current approaches to urban naming mark the predominating interest in the historical and cultural heritage of cities as a valuable source for the toponymic nomination shared both by native and foreign experts. However, this commitment to the past may run counter to the modern arrangement and perception of the urban space, as well as impede the city development prospects. From the standpoint of modern area marketing, names of urban sites are regarded as an information and communication resource highly relevant to the city image formation and promotion. In the author’s view, the benefi ts of adopting a new strategy may also resonate with the concept of “urbanonymic construction,” which is understood as sustainable and streamlined management policy aimed at the progressive implementation of long-term programs for individual urban site names consistency. The urbanonymic construction involves a normative, regulatory aspect; formation of the holistic city image that builds on its resource base, the symbolic capital, and the development strategy; defi nition of key characteristics of the city image which are most relevant to its positioning; identifi cation of principal nominative themes for verbal representation of the city image; use of naming technologies to ensure the relevance of the name’s implications; testing and expert evaluation of new names. Drawing on domestic and foreign expertise in the same study fi eld, a number of practical solutions for the creation of new urbanonyms are described.
Статья посвящена проблемам именования внутригородских пространственных объектов. Автор анализирует текущую практику создания новых урбанонимов и реноминации городских объектов, характеризует действующие тратегические подходы к урбанонимической номинации и предлагает к обсуждению новую стратегию, основанную на корреляции с целостной имиджевой концепцией города. При характеристике действующих подходов к урбанонимическому наречению отмечается интерес отечественных и зарубежных специалистов к историко-культурному наследию городов — источнику ценного материала для топонимической номинации. Однако ориентация только на прошлое может вступать в противоречие с современным обустройством и восприятием городского пространства, в названии характеристик; тестирование и экспертную оценку новых имен. С опорой на отечественный и зарубежный опыт описываются практические решения по созданию новых урбанонимов. а также с планами города на перспективы развития. С позиций современного маркетинга территорий урбанонимы оцениваются как информационно-коммуникационный ресурс, значимый для формирования и продвижения имиджа локации. С перспективами внедрения новой стратегии автор связывает понятие «урбанонимическое строительство», под которым понимается рациональная и целенаправленная управленческая деятельность, направленная на последовательную реализацию долговременных программ урбанонимического означивания фрагментов городского пространства. Урбанонимическое строительство включает нормотворческий, регулирующий аспект; создание имиджевой концепции города на основе его ресурсной базы, символического капитала и стратегии развития; определение в имидже города ключевых характеристик, в наибольшей степени соответствующих его позиционированию; определение ключевых номинативных тем для вербального представления смысловых имиджевых доминант; использование в именотворчестве технологий нейминга с установками на целесообразность проектируемых в названии характеристик; тестирование и экспертную оценку новых имен. С опорой на отечественный и зарубежный опыт описываются практические решения по созданию новых урбанонимов.
Keywords: URBANONYMS
URBAN NOMINATION
STRATEGIES OF URBAN NOMINATION
HISTORICAL AND CULTURAL CONTEXT
CITY IMAGE
IMAGE NOMINATION STRATEGY
URBANONYMIC CONSTRUCTION
УРБАНОНИМЫ
УРБАНОНИМИЧЕСКАЯ НОМИНАЦИЯ
СТРАТЕГИИ УРБАНОНИМИЧЕСКОЙ НОМИНАЦИИ
ИСТОРИКО-КУЛЬТУРНЫЙ КОНТЕКСТ
ИМИДЖ ГОРОДА
ИМИДЖЕВАЯ СТРАТЕГИЯ НОМИНАЦИИ
УРБАНОНИМИЧЕСКОЕ СТРОИТЕЛЬСТВО
URI: http://hdl.handle.net/10995/79822
RSCI ID: 30612222
SCOPUS ID: 85034101990
WOS ID: WOS:000439839900010
ISSN: 1994-2400 (Print)
1994-2451 (Online)
DOI: 10.15826/vopr_onom.2017.14.3.029
Origin: Вопросы ономастики. 2017. Том. 14. № 3
Appears in Collections:Вопросы ономастики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vopon_2017_3_012.pdf398,87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.