Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/79796
Title: Имя собственное как маркер космогонической песни
Other Titles: Proper Name as a Marker of a Cosmogonic Song
Authors: Топорова, Т. В.
Toporova, T. V.
Issue Date: 2017
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Топорова Т. В. Имя собственное как маркер космогонической песни / Т. В. Топорова // Вопросы ономастики. – 2017. – Т. 14. – №. 2. – С. 55-70.
Abstract: The purpose of this article is to show the internal integrity of the Eddic Grímnismál (Sayings of Grímnir), putting forward that the proper name is the key element for understanding the structure and meaning of this Eddic song. The name with transparent semantic motivation can both explicate the key features of denotata in thulas that represent comprehensive classification schemes, and implicate them (cf. the multiplicity of names of Odin, concealing his true name and nature). The author considers the end of the song, when Odin unveils his identity, rejects his false names and uses a true one (I, Odin), as a marker of Odin’s special ecstatic state revealing the knowledge about the origin and the structure of the universe, as well as the true essence of Odin. The opposition of the names explicating the properties of named objects (personalized elements of the universe in the concept of cosmogenesis: rivers, deers, etc.) and subjects (i.e. actors, like Valkyries or Odin himself), on the one hand, and the names implicating them, on the other, is neutralized in the act of sacrifi ce when Odin comprehends the origin and the structure of the universe. Proper names are, thus, interpreted as a clip uniting the two parts of Grímnismál — the prose frame and the main poetic part of the song. The author argues that Grímnismál represents an ideal model of the universe embodied by the fi rst and best proper name.
Цель настоящей статьи заключается в том, чтобы доказать внутреннюю цельность «Речей Гримнира», выдвинуть гипотезу об имени собственном как ключе к пониманию структуры и семантики этой эддической песни. В «Речах Гримнира» имя с прозрачной семантической мотивировкой может как эксплицировать ключевые признаки денотата в тулах, представляющих собой исчерпывающие классификационные схемы, так и имплицировать их (ср. множественность имен Одина, служащих для сокрытия его подлинного имени и сути). Самоидентификация Одина в финале песни, отказ от его многочисленных имен и прямая номинация («я», «Один») могут рассматриваться как особое экстатическое состояние, при котором открываются высшие знания о происхождении и устройстве Вселенной, а также подлинная сущность самого Одина. Антитеза имени-экспликатора и имени-импликатора свойств субъекта и объекта может нейтрализоваться в акте жертвоприношения, когда Один постигает информацию о происхождении и устройстве Вселенной, причем имена собственные представляют и объекты — персонифицированные элементы Вселенной в концепции космогенеза (реки, олени), и субъектов (валькирий, бога Одина). Поэтому не что иное, как имя собственное является композиционной скрепой, объединяющей две части «Речей Гримнира» — прозаическое обрамление и основную часть повествования. В «Речах Гримнира» представлена идеальная модель мира, воплощенная первым и наилучшим именем собственным.
Keywords: POETIC EDDA
OLD NORSE LANGUAGE
PROPER NAME
INNER FORM OF THE NAME
EXPLICATORY AND IMPLICATORY NAMES
COSMOGONIC SONG
IDEAL MODEL OF THE UNIVERSE
«СТАРШАЯ ЭДДА»
ДРЕВНЕИСЛАНДСКИЙ ЯЗЫК
ИМЯ СОБСТВЕННОЕ
ВНУТРЕННЯЯ ФОРМА ИМЕНИ
ИМЯ-ЭКСПЛИКАТОР
ИМЯ-ИМПЛИКАТОР
КОСМОГОНИЧЕСКАЯ ПЕСНЯ
ИДЕАЛЬНАЯ МОДЕЛЬ МИРА
URI: http://hdl.handle.net/10995/79796
RSCI ID: 29456426
SCOPUS ID: 85022329505
WOS ID: WOS:000409329700002
ISSN: 1994-2400 (Print)
1994-2451 (Online)
DOI: 10.15826/vopr_onom.2017.14.2.010
Origin: Вопросы ономастики. 2017. Том. 14. № 2
Appears in Collections:Вопросы ономастики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vopon_2017_2_004.pdf404,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.