Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/79299
Title: К иконографии святых воинов-всадников в византийской сфрагистике: Св. Георгий
Other Titles: For the Iconography of Holy Riders – Warrior Saints in Byzantine Sigillography: St. George
Authors: Степаненко, В. П.
Stepanenko, V. P.
Issue Date: 2019
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Степаненко В. П. К иконографии святых воинов-всадников в византийской сфрагистике: Св. Георгий / В. П. Степаненко // Античная древность и средние века. — Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2019. — Вып. 47. — С. 72-82.
Abstract: The article publishes a Byzantine lead seal from the collection of the State Hermitage Museum with the image of the holy rider – warrior saint. Images of holy riders – warrior saints are known in Byzantine sphragistics in several iconographic types: a horseman with a spear in his hands and a cloak fluttering behind his back; a triumphant sitting on a solemnly walking horse with a spear in his hands; an armed or unarmed rider on a horse galloping. The author suggests that the published seal depicts St. George. The image of St. George is known both in the variants of the iconographic types described, and in the rarest type of dragon warrior to date, apparently not too popular in Byzantium. Discussing the question of the appearance of this iconography saint warriors-riders, the author of the article notes that the published seal can be dated not to the X century, but to the XI century, or it should be recognized that our ideas about the linear and sequential development of iconography of the warrior saints are incorrect and all iconographic images types of warrior saints existed at the same time.
В статье публикуется византийский моливдовул из собрания Государственного Эрмитажа с изображением святого воина-всадника. Образы святых воинов-всадников известны в византийской сфрагистике в нескольких иконографических типах: всадник с копьем в руках и развевающимся за спиной плащом; триумфатор, сидящий на торжественно шагающем коне с копьем в руках; вооруженный или безоружный всадник на коне, скачущем галопом. Автор высказывает предположение, что на публикуемой печати изображен св. Георгий. Образ св. Георгия известен как в вариантах описанных иконографических типов, так и в редчайшем на сегодняшний день типе воина-драконоборца, по-видимому, не слишком популярном в Византии. Обсуждая вопрос времени появления данной иконографии святых воинов-всадников, автор статьи отмечает, что публикуемую печать можно датировать не X веком, а XI веком, или же следует признать, что наши представления о линейном и последовательном развитии иконографии святых воинов ошибочны и все иконографические типы изображения святых воинов существовали почти одновременно.
Keywords: ВИЗАНТИЙСКАЯ СИГИЛЛОГРАФИЯ
ИКОНОГРАФИЯ
СВЯТЫЕ ВОИНЫ-ВСАДНИКИ
СВ. ГЕОРГИЙ
BYZANTINE SIGILLOGRAPHY
ICONOGRAPHY
HOLY WARRIORS-RIDERS
ST. GEORGE
URI: http://hdl.handle.net/10995/79299
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=41755491
ISSN: 0320-4472
DOI: 10.15826/adsv.2019.47.005
Origin: Античная древность и средние века. 2019. Вып. 47
Appears in Collections:Античная древность и средние века

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
adsv-47-05.pdf1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.