Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/76271
Title: Программированное обучение лексике : магистерская диссертация
Other Titles: Programmed lexis training
Authors: Сиротинина, А. В.
Sirotinina, A. V.
metadata.dc.contributor.advisor: Куприна, Т. В.
Kuprina, T. V.
Issue Date: 2019
Citation: Сиротинина, А. В. Программированное обучение лексике : магистерская диссертация / А. В. Сиротинина ; Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б. Н. Ельцина, Уральский гуманитарный институт, Кафедра иностранных языков и перевода. — Екатеринбург, 2019. — 96 с. — Библиогр.: с. 81-86 (50 назв.).
Abstract: This dissertation research is devoted to programmed lexis training. The work was performed in line with current research in the field of educational activities. The paper examines the theoretical aspect of vocabulary learning and describes the experimental learning work on the topic “Programmed lexis learning” on the example of working with an interactive application for learning Quizlet information. The structure of the work is presented in the form of an introduction, two chapters, theoretical and practical, conclusion, bibliography, four applications. The introduction justifies the relevance, theoretical and practical significance of the work, describes its object, subject, goals and objectives, scientific significance, theoretical and practical novelty. The first chapter discusses the theoretical foundations on the topic of dissertation research, namely: the chronology of the development of teaching methods in foreign language vocabulary, the main stages of research in this field, the principles of teaching vocabulary, the components of the content of teaching vocabulary, lexical skill, its essence and basic components, qualities and stages of formation , some ways to replenish the vocabulary of students, electronic services for gadgets for learning vocabulary as a modern learning tool. The second chapter presents a study consisting in conducting experimental work on the basis of the Quizlet interactive service with subsequent measurement of success, comparing scores on lexical tests for students using and not using Quizlet when studying. As a result of this dissertation research, we can say that the use of interactive teaching aids contributes to the optimization of the educational process, the transition to a qualitatively new level of development. The bibliographic list includes 50 sources. The appendices contain an article on the research topic, a certificate of a conference participant, test samples.
Данное диссертационное исследование посвящено программированному обучению лексике. Работа выполнена в русле актуальных исследований в области образовательной деятельности. В работе рассматривается теоретический аспект обучения лексике и приведено описание учебной экспериментальной работы по теме исследования «Программированное обучение лексике» на примере работы с интерактивным приложением для заучивания информации Quizlet. Структура работы представлена в виде введения, двух глав, теоретической и практической, заключения, библиографического списка, четырех приложений. Во введении обосновывается актуальность, теоретическая и практическая значимость работы, описываются ее объект, предмет, цели и задачи, научная значимость, теоретическая и практическая новизна. В первой главе рассматриваются теоретические основы по теме диссертационного исследования, а именно: хронология развития методики обучения иноязычной лексике, основные этапы исследования в данной сфере, принципы обучения лексике, компоненты содержания обучения лексике, лексический навык, его сущности и основные компоненты, качества и этапы формирования, некоторые способы пополнения словарного запаса учащихся, электронные сервисы для гаджетов для изучения лексики как современное средство обучения. Во второй главе представлено исследование, состоящее в проведении экспериментальной работы на базе интерактивного сервиса Quizlet с последующим замером успешности, сравнения оценки по лексическим тестам для учащихся, использующих и не использующих Quizlet при изучении. В результате проведения данного диссертационного исследования можно сказать, что применение интерактивных средств обучения способствует оптимизации учебного процесса, переходу на качественно новый уровень развития. Библиографический список включает 50 источников. Приложения содержат статью по теме исследования, сертификат участника конференции, образцы тестов.
Keywords: MASTER'S THESIS
VOCABULARYS
TRAINING
INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
COMPETENCE
GADGETS
МАГИСТЕРСКАЯ ДИССЕРТАЦИЯ
ЛЕКСИКА
ОБУЧЕНИЕ
ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
КОМПЕТЕНЦИИ
КОМПЕТЕНТНОСТЬ
ГАДЖЕТЫ
СЛОВАРНЫЙ ЗАПАС
URI: http://hdl.handle.net/10995/76271
metadata.dc.rights: Предоставлено автором на условиях простой неисключительной лицензии
License text: http://hdl.handle.net/10995/31613
Appears in Collections:Магистерские диссертации

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
m_th_a.v.sirotinina_2019.pdf2,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.