Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/76054
Title: Время и память в документальном кино
Other Titles: Time and memory in documentary film
Authors: Temlyakova, A.
Темлякова, А.
Issue Date: 2019
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Темлякова А. Время и память в документальном кино / А. Темлякова // Пространство документации: режимы существования кинематографических свидетельств : материалы международной научной конференции (Екатеринбург, 5 декабря 2018 г.). — Екатеринбург : Издательство Уральского университета, 2019. — С. 62-70.
Abstract: The article presents an analysis of the film Flashback by one of the major documentary directors Hertz Frank (1926–2013). We use the methodology of cinema philosophy of Gilles Deleuze. The purpose of the research is to identify the specifics of film director’s storytelling and clarify the meaning of the film. On the one hand, every film is an independent work of art (statement) and, on the other hand, the film absorbs the facts of the director’s biography, his emotions, thoughts, and memories. We make conclusions about the specifics of the shooting process, which incorporates the impressions and thoughts of the director, and acts as an instrument of visualization of the process of author’s understanding of his own life.
Приведен анализ фильма “Флэшбэк” одного из крупнейших режиссеров неигрового кино Герца Франка (1926–2013) с использованием методологии Жиля Делёза. Цель иследования — выявление специфики выстраивания киноповествования режиссером и уяснение смысла фильма, с одной стороны, являющегося самостоятельным художественным произведением (высказыванием), и, с другой стороны, вбирающим в себя факты биографии самого режиссера, его эмоции, раздумья, воспоминания. Сделаны выводы о специфике съемочного процесса, который запечатлевает впечатления и размышления режиссера; документальный фильм выступает инструментом визуализации процесса осмысления автором своей собственной жизни.
Keywords: DOCUMENTARY
HERTZ FRANK
FLASHBACK
FILM PHILOSOPHY
GILLES DELEUZE
TIME
MEMORY
ДОКУМЕНТАЛЬНОЕ КИНО
ГЕРЦ ФРАНК
«ФЛЭШБЭК»
ФИЛОСОФИЯ КИНО
ЖИЛЬ ДЕЛЁЗ
ВРЕМЯ
ПАМЯТЬ
URI: http://hdl.handle.net/10995/76054
Conference name: The International Scientific Conference "Documentation Space: the Mode of Existence of Cinematic Evidence"
Международная научная конференция «Пространство документации: режимы существования кинематографических свидетельств»
Conference date: 05.12.2018
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=39285610
ISBN: 978-5-7996-2632-7
metadata.dc.description.sponsorship: Исследование выполнено при финансовой поддержке РФФИ в рамках научного проекта № 18-311-00235.
Origin: Пространство документации: режимы существования кинематографических свидетельств. — Екатеринбург, 2019
Appears in Collections:Конференции, семинары

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-5-7996-2632-7_008.pdf114,65 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.