Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/75845
Title: Кризис российской аспирантуры: источники проблем и возможности их преодоления
Other Titles: The Crisis of Postgraduate Studies in Russia: what Bears Problems and how to Overcome them
Authors: Терентьев, Е. А.
Бекова, С. К.
Малошонок, Н. Г.
Terentiev, E. A.
Bekova, S. K.
Maloshonok, N. G.
Issue Date: 2018
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Терентьев Е. А. Кризис российской аспирантуры: источники проблем и возможности их преодоления / Е. А. Терентьев, С. К. Бекова, Н. Г. Малошонок // Университетское управление: практика и анализ. — 2018. — Том 22. — № 5. — С. 54-66.
Abstract: Статья посвящена анализу текущей ситуации в области подготовки научно-педагогических кадров, а также некоторых причин наблюдающихся в последнее годы низких показателей защищаемости аспирантов. Анализируется состояние и динамика системы аспирантской подготовки в постсоветское время, включая изменения, вступившие в силу в 2013 и 2014 г., связанные с присвоением аспирантуре образовательного статуса и с повышением требований к соискателям ученых степеней. Обсуждается вопрос о том, как эти изменения вписываются в общемировой контекст развития аспирантского образования, могут ли они рассматриваться в качестве объяснения снижения доли защит, наблюдающегося с 2014 г. В качестве эмпирической базы исследования выступает опрос 1866 аспирантов в 11 российских университетах, участвующих в проекте 5-100, а также полуструктурированные интервью с 20 аспирантами и 11 сотрудниками университетов, отвечающими за реализацию аспирантских программ. На основе эмпирического исследования выделяются следующие ключевые проблемы российской аспирантуры: (1) низкое качество набора в аспирантуру, (2) низкое качество научного руководства; (3) недостаточная финансовая поддержка аспирантов. Предлагаются меры, которые могут помочь в преодолении указанных проблем.
The article attempts to analyse the current situation in training scientific and pedagogical personnel, as well as certain reasons for the low indicators of candidate-of-sciences theses defended in recent years. There are analyzed the state and dynamics of the system of postgraduate training in the post-Soviet period, including changes that came into force in 2013 and 2014 - those of assigning an educational status to postgraduate studies and of increasing requirements imposed on applicants of academic degrees. It is discussed how these changes fit the global context of postgraduate education development, whether they can be considered an explanation for the decrease of theses defences. The article proves that the negative trends observed today in the sphere of scientific and pedagogical personnel training are determined by the processes occurring in higher education and science in the post-Soviet period and by the problems arisen as a result of these processes. The empirical base of the research is a survey of 1,866 graduate students in 11 Russian universities participating in Project 5-100, as well as semi-structured interviews with 20 graduate students and 11 university staff responsible for the implementation of graduate programmes. The key problems of the Russian postgraduate studies identified on the basis of the empirical study are the following: (1) poor quality of enrollment; (2) poor quality of scientific advisory; (3) insufficient financial support of postgraduates. The article suggests possible steps to overcome these problems.
Keywords: POSTGRADUATE STUDIES
POSTGRADUATE EDUCATION REFORM
SCIENTIFIC AND PEDAGOGICAL PERSONNEL TRAINING
MODEL OF MENTORSHIP
STRUCTURED POSTGRADUATE PROGRAMMES
АСПИРАНТУРА
РЕФОРМИРОВАНИЕ АСПИРАНТУРЫ
ПОДГОТОВКА-НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИХ КАДРОВ
МОДЕЛЬ НАСТАВНИЧЕСТВА
СТРУКТУРИРОВАННЫЕ АСПИРАНТСКИЕ ПРОГРАММЫ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/75845
ISSN: 1999-6640
DOI: 10.15826/umpa.2018.05.049
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2018. Том 22. № 5
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM_2018_5_54-66.pdf843,17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.