Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/75818
Название: | Новый контур оценки конкурентоспособности научно-педагогических работников: независимая оценка квалификации |
Другие названия: | New Contour of Assessment of Competitiveness of Scientific and Pedagogical Workers: Independent Assessment of Qualification |
Авторы: | Сотникова, С. И. Sotnikova, S. I. |
Дата публикации: | 2018 |
Издатель: | Издательство Уральского университета |
Библиографическое описание: | Сотникова С. И. Новый контур оценки конкурентоспособности научно-педагогических работников: независимая оценка квалификации / С. И. Сотникова // Университетское управление: практика и анализ. — 2018. — Том 22. — № 3. — С. 113-126. |
Аннотация: | На основе анализа и обобщения нормативно-правовых актов Российской Федерации в статье обосновывается необходимость и возможности перехода от господствующего рынка образовательных программ к набирающему силу рынку квалификаций. Формирование современной прозрачной и соответствующей основным международным подходам национальной системы квалификаций побуждает учебные заведения повышать эффективность образования на основе капиталосберегающих процессов профессиональной подготовки квалифицированных кадров на благо общественного прогресса, острого реагирования на поведение государственных и негосударственных учреждений в направлении удовлетворения рыночной потребности в труде. Одной из кардинальных задач реформирования отечественной системы образования должна стать разработка стройной и непротиворечивой системы управления, которая обеспечит постоянный рост конкурентоспособности преподавателей высшей школы. Высшее образование России фактически находится на пути к новой структуре кадрового обеспечения национальной экономики. В научной литературе, посвященной проблемам инновационной экономики, рассматриваются вопросы актуальности, механизмы осуществления взаимовыгодного сотрудничества бизнес-структур и образования. Однако практически не обсуждается важность конкурентоспособности преподавателей и необходимость ее оценки. Проблема эта считается очевидной. Вместе с тем повышение конкурентоспособности научно-педагогических работников вуза остается вне этой очевидности. Целью данной концептуальной статьи является анализ архитектоники независимой оценки квалификации как инструмента оценки конкурентоспособности научно-педагогических работников высшей школы. Термин «оценка конкурентоспособности научно-педагогических работников» не получил до сих пор широкого распространения в отечественной практике в силу высокой теоретико-методологической и методической неопределенности. Для теоретико-методического осмысления механизма оценки конкурентоспособности научно-педагогических работников первостепенное значение имеет познание параметров состояния и характеристик архитектоники независимой оценки квалификации. Архитектоника независимой оценки квалификации - это интегрированное образование компонентов, взаимосвязь и взаимодействие которых обуславливает валидацию квалификации трудоспособного лица, претендующего на осуществление определенного вида трудовой деятельности. В статье с позиций системного подхода обосновывается роль независимой оценки квалификации как самостоятельной отрасли деловой оценки конкурентоспособности научно-педагогических работников, дается авторская трактовка и интерпретация социально-экономического содержания, сущности системообразующих компонентов архитектоники рассматриваемой системы оценки. Проведенное автором исследование позволяет выработать понимание необходимости и роли независимой оценки квалификации как метода оценки конкурентоспособности научно-педагогических работников для формирования связи высшего образования с рынком труда и гражданским обществом, оперирующей технологиями обнаружения и оценки аномалии спроса и предложения квалификаций на рынке преподавательского труда. Статья представляет интерес для образовательных организаций, поскольку позволяет сформировать методический подход к оценке конкурентных преимуществ научно-педагогических работников. Need and possibilities of transition from the market of educational programs to the market of qualifications on the basis of the analysis and synthesis of normative legal acts of Russia are proved in article. Formation of modern national system of qualifications induces educational institutions to increase efficiency of education on the basis of the preserving processes of vocational training of qualified personnel for the benefit of social progress, intense response to behavior of the public and non-state institutions in the direction of satisfaction of market need for work. Development of a harmonious and consistent control system which will provide the constant growth of competitiveness of teachers of the higher school has to become one of cardinal problems of reforming of a domestic education system. The higher education of Russia actually is on the way to new structure of staffing of national economy. In the scientific literature devoted to problems of innovative economy relevance questions, mechanisms of implementation of mutually beneficial cooperation of business structures and education are considered. However importance of competitiveness of teachers and need of her assessment is practically not discussed. This problem is considered obvious. At the same time, assessment of competitiveness of scientific and pedagogical employees of higher education institution remains out of this evidence. The purpose of this conceptual article is the analysis of very tectonics of independent assessment of qualification. Independent assessment of qualification is considered as the tool of assessment of competitiveness of human resources of the higher school. The term «assessment of competitiveness of teachers» was not widely adopted still in domestic practice owing to high methodological and methodical uncertainty. For methodical judgment of the mechanism of assessment of competitiveness of human resources of the higher school the primary value has knowledge of parameters of a status and characteristics of very tectonics of independent assessment of qualification. The very tectonics of independent assessment of qualification is integrated formations of components, correlation and which interaction causes validation of qualification of the persons claiming for implementation of a pedagogical type of work. In article the role of independent assessment of qualification as independent branch of business assessment of competitiveness of employees of the higher school is justified. In article the authoring interpretation and interpretation of social and economic contents, an entity of backbone components of very tectonics of independent assessment of qualification is given. The author’s research allows to develop understanding of need and a role of independent assessment of qualification as method of assessment of competitiveness of teachers. Independent assessment of qualification allows to operate with technologies of detection and assessment of anomaly of supply and demand of qualifications in the market of teaching work. Independent assessment of qualification allows to create connections of the higher education with labor market and civil society. Article is of interest to the educational organizations as allows to create methodical approach to assessment of competitive advantages of scientific and pedagogical workers. Need and possibilities of transition from the market of educational programs to the market of qualifications on the basis of the analysis and synthesis of normative legal acts of Russia are proved in article. Formation of modern national system of qualifications induces educational institutions to increase efficiency of education on the basis of the preserving processes of vocational training of qualified personnel for the benefit of social progress, intense response to behavior of the public and non-state institutions in the direction of satisfaction of market need for work. Development of a harmonious and consistent control system which will provide the constant growth of competitiveness of teachers of the higher school has to become one of cardinal problems of reforming of a domestic education system. The higher education of Russia actually is on the way to new structure of staffing of national economy. In the scientific literature devoted to problems of innovative economy relevance questions, mechanisms of implementation of mutually beneficial cooperation of business structures and education are considered. However importance of competitiveness of teachers and need of her assessment is practically not discussed. This problem is considered obvious. At the same time, assessment of competitiveness of scientific and pedagogical employees of higher education institution remains out of this evidence. The purpose of this conceptual article is the analysis of very tectonics of independent assessment of qualification. Independent assessment of qualification is considered as the tool of assessment of competitiveness of human resources of the higher school. The term «assessment of competitiveness of teachers» was not widely adopted still in domestic practice owing to high methodological and methodical uncertainty. For methodical judgment of the mechanism of assessment of competitiveness of human resources of the higher school the primary value has knowledge of parameters of a status and characteristics of very tectonics of independent assessment of qualification. The very tectonics of independent assessment of qualification is integrated formations of components, correlation and which interaction causes validation of qualification of the persons claiming for implementation of a pedagogical type of work. In article the role of independent assessment of qualification as independent branch of business assessment of competitiveness of employees of the higher school is justified. In article the authoring interpretation and interpretation of social and economic contents, an entity of backbone components of very tectonics of independent assessment of qualification is given. The author’s research allows to develop understanding of need and a role of independent assessment of qualification as method of assessment of competitiveness of teachers. Independent assessment of qualification allows to operate with technologies of detection and assessment of anomaly of supply and demand of qualifications in the market of teaching work. Independent assessment of qualification allows to create connections of the higher education with labor market and civil society. Article is of interest to the educational organizations as allows to create methodical approach to assessment of competitive advantages of scientific and pedagogical workers. |
Ключевые слова: | HIGHER EDUCATION NATIONAL SYSTEM OF QUALIFICATIONS MARKET OF EDUCATIONAL PROGRAMS MARKET OF QUALIFICATIONS INDEPENDENT ASSESSMENT OF QUALIFICATION EMPLOYEE ASSESSMENT ВЫСШЕЕ ОБРАЗОВАНИЕ НАУЧНО-ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ РАБОТНИКИ НАЦИОНАЛЬНАЯ СИСТЕМА КВАЛИФИКАЦИЙ РЫНОК ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ПРОГРАММ РЫНОК КВАЛИФИКАЦИЙ НЕЗАВИСИМАЯ ОЦЕНКА КВАЛИФИКАЦИИ АТТЕСТАЦИЯ РАБОТНИКОВ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/75818 |
ISSN: | 1999-6640 |
DOI: | 10.15826/umpa.2018.03.031 |
Источники: | Университетское управление: практика и анализ. 2018. Том 22. № 3 |
Располагается в коллекциях: | Университетское управление: практика и анализ |
Файлы этого ресурса:
Файл | Описание | Размер | Формат | |
---|---|---|---|---|
UM_2018_3_113-126.pdf | 743,59 kB | Adobe PDF | Просмотреть/Открыть |
Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.