Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/68475
Title: Сопровождение профессионального самоопределения школьника: взгляд учителя и родителей
Other Titles: Professional Self-Determination of School Students: Opinions of Modern Teachers and Parents
Authors: Касьянова, Т. И.
Мальцев, А. В.
Шкурин, Д. В.
Kasyanova, T. I.
Maltsev, A. V.
Shkurin, D. V.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Касьянова Т. И. Сопровождение профессионального самоопределения школьника: взгляд учителя и родителей / Т. И. Касьянова, А. В. Мальцев, Д. В. Шкурин // Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. — 2019. — Т. 14, № 1 (185). — С. 54-64.
Abstract: В статье представлены результаты социологического исследования по проблеме сопровождения профессионального самоопределения современных школьников. Профессиональное самоопределение — длительный процесс, предполагающий формирование и развитие определенных компетенций. Изучено мнение учителей и родителей учащихся школ Екатеринбурга об организации работы по сопровождению профессионального самоопределения детей на разных этапах школьного обучения. Половина опрошенных учителей и родителей считают, что наиболее оптимальный период начала профориентационной работы 7–8 класс. Более раннюю работу по профориентации (с 5–6 класса) поддержала наиболее активная и прогрессивная группа учителей, имеющих больший опыт педагогической деятельности и работы по профориентации.
The article presents the results of sociological research on school’s support service in professional selfdetermination of modern schoolchildren. Professional self-determination is a long process involving the formation and development of certain competencies. On a sample of teachers and parents of students in schools in Yekaterinburg, their opinion was studied on the process of professional self-determination of children at different stages of schooling. The half of all respondents among teachers and parents believe that the optimal period for the beginning of career guidance is 7–8 grade. Earlier work on career guidance (from grade 5–6) was supported by the most active and progressive group of teachers with more experience in teaching and career guidance.
Keywords: PROFESSIONAL SELF-DETERMINATION
TEACHER
PARENTS
CAREER GUIDANCE WORK WITH STUDENTS
LEARNING LEVELS
ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМООПРЕДЕЛЕНИЕ
УЧИТЕЛЬ
РОДИТЕЛИ
ПРОФОРИЕНТАЦИОННАЯ РАБОТА С УЧАЩИМИСЯ
УРОВНИ ОБУЧЕНИЯ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/68475
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=37335959
ISSN: 2227-2291
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. 2019. Т. 14. № 1 (185)
Appears in Collections:Tempus et Memoria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iuro-2019-185-05.pdf523,95 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.