Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/65392
Title: Раннесоветский кинематограф как инструмент формирования синдрома войны
Other Titles: Early Soviet Cinema as a Medium of Militarization of Mass Consciousness (‘War Syndrome’)
Authors: Мазур, Л. Н.
Mazur, L.
Issue Date: 2018
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Мазур Л. Н. Раннесоветский кинематограф как инструмент формирования синдрома войны / Л. Н. Мазур // Советский проект. 1917–1930-е гг.: этапы и механизмы реализации: сборник научных трудов. — Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2018. — С. 73-85.
Abstract: В статье раскрывается понятие военного синдрома и его особенностей применительно к общественному сознанию в раннесоветский период. Художественный кинематограф играл заметную роль в военизации советского общества и формировании синдрома войны. Особое внимание в статье уделено такому понятию как оборонное кино – направлению, которое складывается в советском кинематографе в 1920-е гг. и достигает своего расцвета в предвоенный период. Изучение жанрово-тематического разнообразия военно-оборонного кинематографа позволяет выделить основные направления пропаганды и охарактеризовать агитационные приемы, используемые властью для формирования основных образов пропагандистского дискурса (справедливой войны, врага, союзника, военного и пр.), их эволюцию и трансформацию на протяжении 1920–1930-х гг. Дополненные другими формами агитации, они способствовали формированию советского мифа о войне.
The article discusses the concept of ‘war syndrome’ and its characteristics in the context of early Soviet society. Cinema played a significant role in the militarization of mass consciousness, in particular the so-called ‘defence films’, which accounted for a large part of Soviet cinema in the 1920s and reached the peak of their popularity in the pre-war period. In the diversity of genres and themes characteristic of Soviet war cinema, we can identify the main types of propaganda and describe the techniques of agitation employed to create the images of the propagandist discourse (just war, enemy, ally, soldier, and so on); their evolution; and their transformations in the 1920s and 1930s. In combination with other forms of agitation, these images contributed to the creation of the Soviet war myth.
Keywords: WAR SYNDROME
WAR FILMS
SOVIET CINEMA
IMAGE OF WAR
ВОЕННЫЙ СИНДРОМ
ОБОРОННОЕ КИНО
СОВЕТСКИЙ КИНЕМАТОГРАФ
ОБРАЗ ВОЙНЫ
URI: http://hdl.handle.net/10995/65392
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=36545457
ISBN: 978-5-7996-2489-7
metadata.dc.description.sponsorship: Исследование выполнено за счет гранта Российского научного фонда (проект №16-18-10106 «Раннесоветское общество как социальный проект: идеи, механизмы реализации, результаты конструирования»).
This research is supported by the grant of the Russian Science Foundation (project № 16-18-10106 ‘Early Soviet Society as a Social Project: Concepts, Mechanisms of Realization, and Results’).
RSCF project card: 16-18-10106
Origin: Советский проект. 1917–1930-е гг.: этапы и механизмы реализации. – Екатеринбург, 2018
Appears in Collections:Публикации сотрудников

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-5-7996-2489-7_2018-10.pdf315,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.