Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/62426
Title: Аспирантура в новых реалиях
Other Titles: Postgraduate Studies in a New Reality
Authors: Бережная, Ю. Н.
Гуртов, В. А.
Berezhnaya, Yu. N.
Gurtov, V. A.
Issue Date: 2017
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Бережная Ю. Н. Аспирантура в новых реалиях / Ю. Н. Бережная, В. А. Гуртов // Университетское управление: практика и анализ. — 2017. — Т. 21, № 3. — С. 57-65.
Abstract: The purpose of the article is the analysis of the dynamics of graduate school admission quotas for educational and scientific organizations over the last 10 years. The analysis shows that in the last 5 years a significant number of regional universities subordinated to the Ministry of education and science experienced a sharp reduction of graduate school admission quotas. The goal is achieved by the use of extensive statistical material on the higher education system, including the level of post-graduate training; the network of dissertation councils; regulatory documents in the field of education. Subject area includes all levels of higher education, the system of highly qualified scientific personnel certification, regions of the Russian Federation, Federal ministries and departments. The result of this study is the development of postgraduate training levels in various ministries/departments, branches of science for the Ph.D. defense as well as efficacy criteria for postgraduate study according to various criteria. The study revealed that in the field of natural sciences 75 % candidates defended after post-graduate training; for organizations subordinated to the Ministry of Agriculture of Russia and the Russian Government the figure is 85 %. As a consequence, this fact may serve as justification for abandoning part-time postgraduate courses for a candidate degree in several branches of science in the medium term. The study will serve as a basis for creating the forecast needs of the Russian economy in the transition to the 6th technological system, and as a consequence, the adjustment of management decisions on the volume of postgraduate study admission quotas and their reallocation among ministries and agencies. The originality and value of the article lies in the introduction of new factual information on the activities of the system of training and certification of highly qualified scientific personnel and analyses of these data into scientific circulation.
Целью написания статьи является анализ динамики контрольных цифр приема в аспирантуру для образовательных и научных организаций за последние 10 лет. В результате анализа показано, что в последние 5 лет для значительного числа региональных вузов, подведомственных Министерство образования и науки России, произошло резкое сокращение контрольных цифр приема в аспирантуру. Поставленная цель достигнута путем использования обширного статистического материала по системе высшего образования, включая уровень аспирантской подготовки; по сети диссертационных советов; нормативных документов в сфере образования. Предметная область охвата включает все уровни высшего образования, систему аттестации кадров высшей научной квалификации, субъекты Российской Федерации, федеральные министерства и ведомства. Результатом проведенного исследования являются установленные уровни аспирантской подготовки по различным министерствам / ведомствам, отраслям науки при защите кандидатской диссертации; а также значения эффективности аспирантуры по различным критериям. В ходе исследования выявлено, что для области естественных наук 75 % кандидатов наук защитилось после аспирантской подготовки; для организаций, подведомственных Министерству сельского хозяйства России и Правительству Российской Федерации – данный показатель составляет 85 %. Следовательно, данный факт может служить основанием для отказа в среднесрочной перспективе от института соискательства при защите кандидатских диссертаций по отдельным отраслям науки. Проведенное исследование послужит базисом для формирования прогнозных потребностей для экономики России при переходе к 6 технологическому укладу, а также корректировки управленческих решений по объемам контрольных цифр приема в аспирантуру и их перераспределению между министерствами и ведомствами. Оригинальность и ценность статьи заключается во введении в научный оборот новых фактических сведений о деятельности системы подготовки и аттестации кадров высшей научной квалификации и результатов анализа этих данных.
Keywords: POSTGRADUATE STUDIES
LEVELS OF HIGHER EDUCATION
PHD
ADMISSION QUOTAS
EDUCATION AND SCIENTIFIC ORGANIZATIONS
DISSERTATION COUNCIL
АСПИРАНТУРА
УРОВНИ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ
КАНДИДАТ НАУК
КОНТРОЛЬНЫЕ ЦИФРЫ ПРИЕМА
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ И НАУЧНЫЕ ОРГАНИЗАЦИИ
ДИССЕРТАЦИОННЫЙ СОВЕТ
URI: http://hdl.handle.net/10995/62426
ISSN: 1999-6640
DOI: 10.15826/umpa.2017.03.037
metadata.dc.description.sponsorship: The paper was prepared with the partial financial support of the Ministry of Education and Science of Russia (Project № 2.4442.2017/НМ) and of the Russian Humanitarian Science Foundation Grant (№ 15-02-00231).
Статья подготовлена при частичной финансовой поддержке проекта 2.4442.2017/НМ в рамках государственного задания Министерства образования и науки России и при финансовой поддержке проекта № 15–02–00231 РГНФ.
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2017. Том 21. № 3
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM_2017_3_57-65.pdf1,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.