Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/62383
Title: Университет 4.0: философско-методологический анализ
Other Titles: University 4.0: Philosophical and Methodological Analysis
Authors: Ефимов, В. С.
Лаптева, А. В.
Efimov, V. S.
Laptevа, A. V.
Issue Date: 2017
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Ефимов В. С. Университет 4.0: философско-методологический анализ / В. С. Ефимов, А. В. Лаптева // Университетское управление: практика и анализ. — 2017. — Т. 21, № 1. — С. 16-29.
Abstract: This article is of philosophic and methodological nature and is aimed at understanding the content of society development stages and relevant university transformation. Philosophical categories «activity-related – social – anthropological» are used as an instrument for analysis. Characteristics of four presented generations of universities are related to different stages of society development: pre-industrial – University 1.0; industrial – University 2.0; post-industrial – University 3.0; cognitive – University 4.0. Transition from one university generation to another is analyzed with the help of «overcoming – suggestion – development » scheme of activities, cognition and thinking, understanding of the world, institutional forms, etc. University changes taking place now are interpreted using the logic of phase transformation as an aspect of post-industrial period. Authors discuss peculiar features of cognitive phase – University 4.0. Obtained results allow for new understanding of changes taking places at universities and define university development perspectives. This article is the second of a series of publications presenting philosophic and methodological grounds of analyzing university transformation as a social institution, characteristics of university generations, description of University 4.0 contour.
Работа имеет философско-методологический характер и направлена на осмысление содержания фаз развития общества и соответствующих трансформаций университетов. В качестве инструмента анализа используются философские категории «деятельностное – с оциальное – антропологическое». Представлены характеристики четырех поколений университетов, соответствующих различным фазам развития общества: доиндустриальной – Университет 1.0; индустриальной – Университет 2.0; постиндустриальной – Университет 3.0; когнитивной – Университет 4.0. Переходы от одного поколения университетов к другому анализируются с помощью схемы «преодоление – полагание – развертывание» форм деятельности, сознания и мышления, картин мира, институциональных форм и др. Происходящие в настоящее время изменения университетов интерпретируются в логике фазовой трансформации – как аспект разворачивающегося постиндустриального перехода. Обсуждаются особенности университета когнитивной фазы – Университета 4.0. Полученные результаты позволяют по-новому осмыслить происходящие в университетах изменения и определить перспективы развития университетов. Данная статья является второй в серии публикаций, где представлены философско-методологические основания анализа трансформаций университета как социального института, характеристики поколений университетов, описание контуров Университета 4.0.
Keywords: UNIVERSITIES
POST-INDUSTRIAL TRANSITION
PHASE TRANSFORMATIONS
THE UNIVERSITY IN SOCIETY
GENERATIONS OF UNIVERSITIES
UNIVERSITY 4.0
УНИВЕРСИТЕТЫ
ПОСТИНДУСТРИАЛЬНЫЙ ПЕРЕХОД
ФАЗОВЫЕ ТРАНСФОРМАЦИИ
УНИВЕРСИТЕТ В СОЦИУМЕ
ПОКОЛЕНИЯ УНИВЕРСИТЕТОВ
УНИВЕРСИТЕТ 4.0
URI: http://hdl.handle.net/10995/62383
ISSN: 1999-6640
DOI: 10.15826/umpa.2017.01.002
metadata.dc.description.sponsorship: The study was funded by RHF and KGAU «Krasnoyarsk Regional Fund of support for scientific and technical activities» within the framework of the research project «Universities in the situation of post-industrial transition: new features and models of development» (project № 16–16–24011).
Исследование выполнено при финансовой поддержке РГНФ и КГАУ «Красноярский краевой фонд поддержки научной и научно-технической деятельности» в рамках научно-исследовательского проекта «Университеты в ситуации постиндустриального перехода: новые функции и модели развития» (проект № 16–16–24011).
Origin: Университетское управление: практика и анализ. 2017. Том 21. № 1
Appears in Collections:Университетское управление: практика и анализ

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UM_2017_1_16-29.pdf641,77 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.