Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/62377
Title: | Фазовые трансформации и будущее университетов: философско-методологический анализ |
Other Titles: | Phase Transformations and the Future of Universities: Philosophical and Methodological Analysis |
Authors: | Ефимов, В. С. Лаптева, А. В. Efimov, V. S. Laptevа, A. V. |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Ефимов В. С. Фазовые трансформации и будущее университетов: философско-методологический анализ / В. С. Ефимов, А. В. Лаптева // Университетское управление: практика и анализ. — 2016. — № 106 (6). — С. 146-158. |
Abstract: | The article belongs to a conceptual philosophic and methodological category and is aimed at understanding the phases of society and university development. The article uses such tools as philosophic categories «activity oriented = social = anthropological». Universities are viewed as social institutions supporting society reproduction and development. Changes taking place at the universities nowadays are seen from the point of view of phase transformation logic as an aspect of postindustrial transition. Four «generations» of universities are identified: preindustrial, industrial, postindustrial, and cognitive phases. Obtained results allow for new understanding of changes taking place at the university and define university development perspective. This article is the first of the series of publications on the topic of philosophic and methodological grounds for analyzing university transformation as a social institution, characteristics of university generations and description of University 4.0 outline. Работа имеет концептуальный философско-методологический характер и направлена на осмысление содержания фаз развития общества и университета. В качестве инструмента используются философские категории «деятельностное – социальное – антропологическое». Университет рассматривается как социальный институт, обеспечивающий процессы воспроизводства и развития социума. Происходящие в настоящее время изменения университетов интерпретируются в логике фазовой трансформации – как аспект постиндустриального перехода. Выделены четыре «поколения» университетов, соответствующие доиндустриальной, индустриальной, постиндустриальной и когнитивной фазам. Полученные результаты позволяют по-новому осмыслить происходящие в университетах изменения и определить перспективы развития университетов. Данная статья является первой в серии публикаций, где будут представлены философско-методологические основания анализа трансформаций университета как социального института, характеристики поколений университетов, описание контуров Университета 4.0. |
Keywords: | UNIVERSITIES POST-INDUSTRIAL TRANSITION PHASE TRANSFORMATIONS THE UNIVERSITY IN SOCIETY GENERATIONS OF UNIVERSITIES UNIVERSITY 4.0 УНИВЕРСИТЕТЫ ПОСТИНДУСТРИАЛЬНЫЙ ПЕРЕХОД ФАЗОВЫЕ ТРАНСФОРМАЦИИ УНИВЕРСИТЕТ В ОБЩЕСТВЕ ПОКОЛЕНИЯ УНИВЕРСИТЕТОВ УНИВЕРСИТЕТ 4.0 |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/62377 |
ISSN: | 1999-6640 |
DOI: | 10.15826/umj.2016.106.068 |
metadata.dc.description.sponsorship: | The study was funded by RHF and KGAU «Krasnoyarsk Regional Fund of support for scientific and technical activities» within the framework of the research project «Universities in the situation of post-industrial transition: new features and models of development» (project № 16–16–24011). Исследование выполнено при финансовой поддержке РГНФ и КГАУ «Красноярский краевой фонд поддержки научной и научно-технической деятельности» в рамках научно-исследовательского проекта «Университеты в ситуации постиндустриального перехода: новые функции и модели развития» (проект № 16-16-24011). |
Origin: | Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 106 (6) |
Appears in Collections: | Университетское управление: практика и анализ |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
UM_2016_6_146-158.pdf | 816,38 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.