Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/60678
Title: Народные подвижные игры: педагогический потенциал
Other Titles: The Pedagogical Potential of Folk Outdoor Games
Authors: Мурзина, И. Я.
Murzina, I. Ya.
Issue Date: 2018
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Мурзина И. Я. Народные подвижные игры: педагогический потенциал / И. Я. Мурзина // Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. — 2018. — Т. 24, № 2 (174). — С. 176-184.
Abstract: Обращение к фольклорному материалу, интерес к народным играм выступают в качестве дополнительного стимула для педагогов, ориентированных на решение таких воспитательных задач, как формирование культурной идентичности через приобщение к народным традициям. Предметом исследования стали народные подвижные игры, педагогический потенциал которых раскрывается в контексте формирования/развития этнической идентичности. Автор, используя методы дискурсивного анализа, рассматривает традиции описания и представления в научной и методической литературе детских подвижных игр; опираясь на методы педагогического моделирования, раскрывает возможности использования народных подвижных игр в современных образовательных практиках. В статье представлены два направления в описании народных подвижных игр — «этнографическое» и «методическое». Делается вывод о том, что актуализация этнографического материала в современных образовательных практиках позволяет разнообразить используемые педагогами игры и развивать этнокультурную идентичность через освоение социокультурного опыта прошлого и включения его в настоящее.
Appeal to folk material, interest in folk games serves as an additional incentive for teachers who are focused on solving educational problems such as formation of cultural identity through familiarization with folk traditions. Imagination and fantasy, logic and intuition, moral and volitional qualities - are being manifested in the introduction of national traditions through games. The development of activity, the active nature of outdoor games allows teachers to use them in educational practices. The subject of the study was the popular outdoor games, the pedagogical potential of which is revealed in the context of the development of ethnic identity. Using the methods of discursive analysis, the author considers the traditions of description and representation in the scientifi c and methodical literature of materials about children’s outdoor games. Based on the methods of pedagogical modelling, we reveal the possibility of using folk outdoor games in modern educational practices. The article considers two directions in the description of popular outdoor games — “ethnographic” and “methodical”, which determine the specifi cs of the representation of ethnic and cultural material. It is concluded that the actualization of ethnographic material in modern educational practices enables to solve the problems of diversity of games used by the teachers and to develop ethnic and cultural identity through socio-cultural experience of the past and its inclusion in the present.
Keywords: НАРОДНАЯ КУЛЬТУРА
ЭТНОГРАФИЧЕСКИЙ МАТЕРИАЛ
ПОДВИЖНЫЕ ИГРЫ
ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ПЕДАГОГИЧЕСКИЙ ПОТЕНЦИАЛ
FOLKLORE
ETHNOGRAPHIC MATERIAL
OUTDOOR GAMES
ACTIVITY
PEDAGOGICAL POTENTIAL
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/60678
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=35405992
ISSN: 2587-7151
2227-2275
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 1, Проблемы образования, науки и культуры. 2018. Т. 24. № 2 (174)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurp-2018-174-21.pdf513,4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.