Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/59103
Title: Отношение к мигрантам и уровень образования жителей европейских стран
Other Titles: Attitude to migrants and level of education of residents of european countries
Authors: Prokhoda, V.
Прохода, В. А.
Issue Date: 2018
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Прохода В. А. Отношение к мигрантам и уровень образования жителей европейских стран / В. А. Прохода // XXI Международная конференция памяти профессора Л. Н. Когана «Культура, личность, общество в современном мире: методология, опыт эмпирического исследования», 22-23 марта 2018 г., Екатеринбург. — Екатеринбург: УрФУ, 2018. — С. 326-337.
Abstract: The author analyzes the results of the seventh wave of the "European Social Research" conducted in 2014. Based on the results of factor analysis, an integrative indicator describing the attitude of the population of European countries to migrants is calculated. The participating countries of the project are ranked in descending order of the mean value of the factor. It was revealed that the positive attitude towards migrants is strongly pronounced among the inhabitants of Sweden, Finland, Germany, Switzerland, Norway. It is noted, there is a connection between the attitudes of the population and the homogeneity of the receiving society. It is stated that in the representation of the population of European countries, the presence of migrants simultaneously has both positive and negative sides. Negativism in relation to migrants is relatively strong in Hungary, the Czech Republic, and Russia. Possible causes of negativism in the assessments of Russians are considered. Negative attitudes towards migrants may be due to respondents 'confidence in the lack of migrants' desire to adapt to the social environment. The prevalence of the point of view among Russians is also affected by the notion that immigrants are creating competition in the labor market. To ensure comparability of the levels of national education systems, as well as to take into account changes in the education system affecting different generations of respondents within each country, post-harmonization of data has been carried out. In most of the participating countries, a statistically significant correlation between the integrative indicator of "attitudes towards migrants" and the level of education of respondents was revealed. In general, the higher the level of education, the more positive attitude of the respondents to migrants takes place. The most pronounced dependence is manifested in Denmark, Sweden, France, Great Britain, Germany, Finland. It is stated that the education system in these countries as a whole successfully fulfills the social order for the formation and maintenance in society of the values and competencies necessary for intercultural social interaction. It was revealed that there is no connection between the attitude to migrants and the level of education only in two countries - Russia and Lithuania. It is concluded that the education system in modern Russia does not sufficiently produce socio-cultural patterns of behavior that contribute to the formation of tolerant attitudes to migrants.
В публикации анализируются результаты седьмой волны «Европейского социального исследования», проведенного в 2014 г. По результатам факторного анализа рассчитан интегративный показатель, характеризующий отношение населения европейских стран к мигрантам. Страны-участницы проекта ранжированы в порядке убывания среднего значения фактора. Выявлено, что положительное отношение к мигрантам ярко выражено у жителей Швеции, Финляндии, Германии, Швейцарии, Норвегии. Отмечается связь установок населения с однородностью принимающего социума. Констатируется, что в представлении населения европейских государств присутствие мигрантов одновременно имеет как положительные, так и отрицательные стороны. Негативизм в отношении к мигрантам сравнительно сильно проявляется в Венгрии, Чешской Республике, России. Рассмотрены возможные причины негативизма в оценках россиян. Негативное отношение к мигрантам может быть обусловлено уверенностью респондентов в отсутствии у мигрантов стремления адаптироваться к социальному окружению. Сказывается и распространенность среди россиян представлений о том, что иммигранты создают конкуренцию на рынке труда. Для обеспечения сопоставимости уровней национальных систем образования, а также учета изменений в системе образования, затрагивающих разные поколения респондентов внутри каждой страны выполнена пост-гармонизация данных. В большинстве стран-участниц проекта выявлена статистически значимая корреляционная связь между интегративным показателем «отношение к мигрантам» и уровнем образования респондентов. В целом, чем выше уровень образования, тем позитивнее отношение опрошенных к мигрантам. Сильнее всего выявленная зависимость проявляется в Дании, Швеции, Франции, Великобритании, Германии, Финляндии. Констатируется, что система образования в этих странах в целом успешно исполняет социальный заказ на формирование и поддержание в обществе ценностей и компетенций, необходимых для межкультурного социального взаимодействия. Выявлено, что только в двух странах - России и Литве связь между отношением к мигрантам и уровнем образования отсутствует. Делается вывод, что система образования в современной России не производит в достаточной степени социокультурные образцы поведения, способствующие формированию толерантного отношения к мигрантам.
Keywords: EDUCATION
EDUCATION SYSTEM
LEVEL OF EDUCATION
MIGRATION
MIGRANTS
ATTITUDE TOWARDS MIGRANTS
ОБРАЗОВАНИЕ
СИСТЕМА ОБРАЗОВАНИЯ
УРОВЕНЬ ОБРАЗОВАНИЯ
МИГРАЦИЯ
МИГРАНТЫ
ОТНОШЕНИЕ К МИГРАНТАМ
URI: http://hdl.handle.net/10995/59103
Conference name: XXI Международная конференция памяти профессора Л. Н. Когана «Культура, личность, общество в современном мире: методология, опыт эмпирического исследования»
Conference date: 22.03.2018-23.03.2018
ISBN: 978-5-91256-403-1
Origin: Культура, личность, общество в современном мире: методология, опыт эмпирического исследования. — Екатеринбург, 2018
Appears in Collections:Когановские чтения

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
978-5-91256-403-1_2018_035.pdf580,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.