Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/57988
Title: Исследование факторов успешности учебной деятельности первокурсников (на примере студентов-психологов : магистерская диссертация
Other Titles: Investigation of the factors of the success of the training activity of first-year students (by the example of students-psychologists
Authors: Четверкова, С. К.
Chetverkova, S. K.
metadata.dc.contributor.advisor: Чаликова, О. С.
Chalikova, O.S.
Issue Date: 2018
Citation: Четверкова С. К. Исследование факторов успешности учебной деятельности первокурсников (на примере студентов-психологов : магистерская диссертация / С. К. Четверкова ; Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б. Н. Ельцина, Уральский гуманитарный институт, Департамент психологии, Кафедра педагогики и психологии образования. — Екатеринбург, 2018. — 112 с. — Библиогр.: с. 85-92 (70 назв.).
Abstract: The object of the study was academic performance and personal characteristics freshmen studying at the Faculty of Psychology of UrFU. The subject of the study factors of the success of the training activity of first-year students freshmen studying at the Psychological Faculty of UrFU. The master's thesis consists of an introduction, two chapters, conclusions, a list of references (70 sources) and an annex including the blank forms of the applied methods. The volume of the master`s thesis is 114 pages, which include 21 figures and 7 tables. The introduction reveals the relevance of the chosen research problem, the level of development of the problematics; the objective and the tasks of the study are set, the subject matter and the scope of the research are determined, the basic and additional hypotheses are formulated, the methods and the empirical base are defined, as well as the stages of the research, theoretical and practical significance of the work. The first chapter includes a review of foreign and domestic literature on the success factors, a description of the characteristics of hardiness in adolescence. The sections devoted to the relationship between self-esteem and viability, as well as the relationship between coping strategies and the success of training activities. Conclusions on the first chapter are the results of the study of theoretical material. The second chapter is devoted to the empirical part of the study. It includes a description of the organization and methods of the study, as well as the results obtained due to the applied methods: a Method of Universal еуые YIT SPCH, questionnaire MBTI, i est-questionnaire of self-relationship a Ways of Coping Questionnaire by R. Lazarus and S. Folkman (adapted by L. Wasserman), a Hardiness Test by S. Maddi (adapted by D. Leontiev, E. Rasskazova) and G. Eysenck Personality Questionnaire (EPI). Also, the chapter presents a comparative, correlation and factor analysis of the results of the study. The findings of Chapter 2 are the main results of the empirical study. In the conclusion, brief results of the theoretical and empirical parts of the work are presented, as well as conclusions on the hypotheses. The practical significance of the study is substantiated and possible prospects for further development of the problematics are described.
Объектом исследования явилась академическая успеваемость и личностные характеристики первокурсников, обучающихся на психологическом факультете УрФУ. Предметом исследования факторы успешности учебной деятельности первокурсников, обучающихся на психологическом факультете УрФУ. Магистерская диссертация состоит из введения, двух глав, заключения, списка литературы (70 источников) и приложения, включающего в себя бланки применявшихся методик. Объем магистерской диссертации 114 страниц, на которых размещены 21 рисунок и 7 таблиц. Во введении раскрывается актуальность проблемы исследования, разработанность проблематики, ставятся цель и задачи исследования, определяются объект и предмет исследования, формулируются основная и дополнительные гипотезы, указываются методы и эмпирическая база, а также этапы проведения исследования, теоритическая и практическая значимость работы. Первая глава включает в себя обзор иностранной и отечественной литературы по теме исследования, описание факторов успешности, особенности психологии студенчества. Представлены разделы, посвященные взаимосвязи интеллектуально-личностных качеств и успешности учебной деятельности. Выводы по первой главе представляют собой итоги по изучению теоретического материала. Вторая глава посвящена эмпирической части исследования. В ней представлено описание организации и методов проведенного исследования и результатов, полученных по всем использованным методикам методика «Универсальный интеллектуальный тест (УИТ СПЧ)»; - опросник MBTI (И. Майерс - К. Бриггс); - тест-опросник самоотношения (В.В. Столин, С.Р. Пантелеев);). Также в главе представлены сравнительный, корреляционный анализы результатов исследования. Выводы по главе 2 включают в себя основные результаты эмпирического исследования. В заключении в обобщенном виде изложены результаты теоретической и эмпирической частей работы, а также выводы по выдвинутым гипотезам, обоснована практическая значимость исследования и описаны возможные перспективы дальнейшей разработки данной проблематики.
Keywords: MASTER'S THESIS
SUCCESS
STUDENTS
FACTORS
SELF-ESTEEM
SELF-EVALUATION
INTELLIGENCE
A CADEMIC PERFORMANCE
МАГИСТЕРСКАЯ ДИССЕРТАЦИЯ
УСПЕШНОСТЬ
СТУДЕНТЫ
ФАКТОРЫ
САМОУВАЖЕНИЕ
САМООЦЕНКА
ИНТЕЛЛЕКТ
УСПЕВАЕМОСТЬ
URI: http://hdl.handle.net/10995/57988
Access: Предоставлено автором на условиях простой неисключительной лицензии
License text: http://hdl.handle.net/10995/31612
Appears in Collections:Магистерские диссертации

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
m_th_s.k.chetverkova_2018.pdf1,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.