Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/56027
Title: | Сгущение культурного смысла |
Other Titles: | The concentration of cultural meaning |
Authors: | Снигирева, Т. Snigireva, T. |
Issue Date: | 2017 |
Publisher: | Издательство Уральского университета |
Citation: | Снигирева Т. Сгущение культурного смысла / Т. Снигирева // Quaestio Rossica. — 2017. — Т. 5, № 4. — С. 1208–1214. |
Abstract: | Review of book: The Poetry Book as a Phenomenon of Russia and Belarus / N. V. Barkovskaya, U. Yu. Verina, L. Gutrina, V. Yu. Zhibul. – Moscow ; Yekaterinburg : Kabinetnyi uchenyi, 2016. – 674 p. This review considers a joint work written by two scholars representing the Belarusian and Russian philological schools which studies issues of the theory and history of books of poetry. The subject of the study allows the authors to consider both elitist poetry and the phenomenon of mass poetry, combine the achievements of academic literary criticism with observations of literary criticism, analyse the tendencies characteristic of various aesthetic and artistic systems, and explore the dialectics of traditions and innovation. According to the book under review, a poetry book is an element of cultural space, and since it is part of the processes of directed institutionalisation, it is functionally addressed to both the author and the reader. The introductory chapter of the study is devoted to the theory of a poetry book as a complex super-genre unity. The three main chapters focus on the contemporary poetic situation. They consider the structural features of books of poetry, their role in their authors’ creative biographies, and describe a number of sociocultural functions, most particularly the formation of regional or generational identity, interethnic cooperation, and the coexistence of social analytics and individual mythmaking. Additionally, the authors also consider components included into poetry books from “non-books” and mass culture such as the Internet, CDs, and objects of social and pop art. The modern poetic situation in Russia and Belarus is defined as one full of artistic discoveries, as new sociocultural circumstances generate new poetic strategies, new genre formations, a transformation of the basic foundations of the rhythmic organisation of verses, and poetic vocabulary. The author concludes that the study of the peculiarities of modern Russian and Belarusian poetry in the dominant form of a poetry book substantially enriches knowledge of the basic tendencies of contemporary literature as a whole. Рецензия на книгу: Книга стихов как феномен России и Беларуси / Н. В. Барковская, У. Ю. Верина, Л. Д. Гутрина, В. Ю. Жибуль. – М. ; Екатеринбург : Кабинетный ученый, 2016. – 674 с. В рецензии представлена совместная монография об исследовании теории и истории стихотворных книг, их функции в современной культуре России и Белоруссии, написанная учеными двух (белорусской и русской) филологических школ. Книга стихов, избранная в качестве предмета исследования, позволила рассмотреть как элитарную поэзию, так и явления массового стихотворчества, объединить достижения академического литературоведения с литературной критикой, проанализировать тенденции, характерные для различных эстетических и художественных систем, изучить диалектику традиций и новаторства. В монографии книга стихов является элементом культурного пространства и, будучи включена в процессы направленной институционализации, функционально обращена как к автору, так и к читателю. Прологовая глава исследования посвящена теории поэтической книги как сложному сверхжанровому единству. Три основные главы обращены к современной поэтической ситуации. Рассмотрены структурные особенности стихотворных книг, роль книги стихов в творческой биографии авторов, описан ряд социокультурных функций, таких как формирование региональной или поколенческой идентичности, межнациональных взаимодействий, сосуществование социальной аналитики и индивидуального мифотворчества. Рассмотрены компоненты, вошедшие в книгу из «некнижной» культуры – Интернет, диск, факты соци поп-арта как составляющие социокультурный контекст. Современная поэтическая ситуация в России и Белоруссии определяется как богатая разнообразием художественных поисков, поскольку новые социокультурные обстоятельства порождают новые поэтические стратегии, возникновение новых жанровых образований, трансформацию базовых основ ритмической организации стиховой речи и поэтической лексики. Делается вывод о том, что исследование особенностей современной русской и белорусской поэзии в доминирующей форме книги стихов существенно обогащает знание основных тенденций современной литературы в целом. |
Keywords: | RUSSIAN POETR BELARUSIAN POETRY GENRE OF A POETRY BOOK SOCIOCULTURAL CONTEXT TRADITIONS INNOVATION РУССКАЯ ПОЭЗИЯ БЕЛОРУССКАЯ ПОЭЗИЯ ЖАНР КНИГИ СТИХОВ СОЦИОКУЛЬТУРНЫЙ КОНТЕКСТ ТРАДИЦИИ НОВАТОРСТВО |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/56027 |
RSCI ID: | https://elibrary.ru/item.asp?id=32316736 |
SCOPUS ID: | 85040080764 |
WOS ID: | WOS:000428112500019 |
ISSN: | 2313-6871 2311-911X |
DOI: | 10.15826/qr.2017.4.276 |
Origin: | Quaestio Rossica. 2017. Т. 5. № 4 |
Appears in Collections: | Quaestio Rossica |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
qr_4_2017_19.pdf | 106,12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.