Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/54294
Title: Проблемы повышения уровня понимания и усвоения в вузовском курсе математики
Other Titles: Problems of increasing level of understanding and mastering in the higher school courses of mathematics
Authors: Lokshin, M. D.
Boyarsky, M. D.
Локшин, М. Д.
Боярский, М. Д.
Issue Date: 2017
Publisher: УрФУ
Citation: Локшин М. Д. Проблемы повышения уровня понимания и усвоения в вузовском курсе математики / М. Д. Локшин, М. Д. Боярский // EDCRUNCH Ural: новые образовательные технологии в вузе : материалы международной научно-методической конференции (НОТВ-2017). — Екатеринбург: УрФУ, 2017. — C. 301-306. — Режим доступа: http://elar.urfu.ru/handle/10995/54294
Abstract: The purpose of the research is to conduct a didactic analysis of the contents of mathematical courses, to identify opportunities for increasing the level of mathematical preparation of students due to the pedagogical potential of mathematical education. Hypothesis of the research. Increasing the level of mathematical preparation of students can be achieved if the subject content of mathematical courses is formed on the basis of didactic categories of «understanding» and «mastering». Methods of research: analysis of the content of existing mathematical courses; own pedagogical practice; the study of advanced domestic and foreign experience; modeling of pedagogical situations; practical testing. Result of the research. A didactic cycle was constructed, including the stages: understanding, mastering, actualization and application. An approach is proposed for selecting the subject content of mathematics courses based on this cycle.
Цель исследования – провести дидактический анализ содержания математических курсов, выявить возможности повышения уровня математической подготовки студентов за счет педагогического потенциала математического образования. Гипотеза исследования. Повышение уровня математической подготовки студентов можно достигнуть, если сформировать предметное содержание математических курсов на основе дидактических категорий «понимание» и «усвоение». Методы исследования: анализ содержания существующих математических курсов; собственная педагогическая практика; изучение передового отечественного и зарубежного опыта; моделирование педагогических ситуаций; практическая апробация. Результат исследования. Построен дидактический цикл, включающий этапы: понимание, усвоение, актуализация и применение. Предложен подход к отбору предметного содержания курсов математики, основанный на этом цикле.
Keywords: MATHEMATICAL EDUCATION
UNDERSTANDING
MASTERING
DIDACTIC CYCLE
CONTENT OF MATHEMATICAL COURSES
МАТЕМАТИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПОНИМАНИЕ
УСВОЕНИЕ
ДИДАКТИЧЕСКИЙ ЦИКЛ
СОДЕРЖАНИЕ МАТЕМАТИЧЕСКИХ КУРСОВ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/54294
Conference name: Международная научно-методическая конференция «EDCRUNCH Ural: новые образовательные технологии в вузе – 2017»
Conference date: 25.04.2017-27.04.2017
Origin: EDCRUNCH Ural: новые образовательные технологии в вузе – 2017. — Екатеринбург, 2017
Appears in Collections:Новые образовательные технологии в вузе (НОТВ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
notv_2017_50.pdf568,06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.