Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/54268
Title: Технологии инновационной дидактики в самостоятельной работе студентов
Other Titles: Technologies of innovative didactics in the independent work of students
Authors: Dudina, M. N.
Дудина, М. Н.
Issue Date: 2017
Publisher: УрФУ
Citation: Дудина М. Н. Технологии инновационной дидактики в самостоятельной работе студентов / М. Н. Дудина // EDCRUNCH Ural: новые образовательные технологии в вузе : материалы международной научно-методической конференции (НОТВ-2017). — Екатеринбург: УрФУ, 2017. — C. 167-173. — Режим доступа: http://hdl.handle.net/10995/54268
Abstract: The change of the educational paradigm focuses on a new understanding of the essence of the independent work of students as the main for the development of subjectivity in the productive personal and professional self-actualization and self-realization of students by transitioning from the format of the teaching to the format learning. The use of innovative didactic technologies allows to predict qualitatively new results of higher education in the situation of freedom and responsibility of students' choice. The possibility of purposeful application of advanced tasks, development of students' educational cases as a kind of independent creative work. An innovative variant of self-assessment and self-assessment of students' independent work is proposed on the basis of criterial thinking for creative development of the personality, creating a situation of success in teaching, assertive behavior in education and in life. The concrete results of the practice of developing education in higher education are analyzed, allowing to monitor the existential dimension of students' independent work. Attention of teachers to the possibility of professional pedagogical stagnation and marginalism in the absence of critical attitude to the results of interaction with students in the organization, execution and evaluation of the results of free choice of content and forms of independent work of students.
Смена образовательной парадигмы ориентирует на инновационное понимание сущности самостоятельной работы студентов как основной для развития субъектности в продуктивной личностной и профессиональной самоактуализации и самореализации путем перехода с формата «обучаемый» к формату «обучающийся». Использование инновационных дидактических технологий позволяет прогнозировать качественно новые результаты высшего образования в ситуации свободы и ответственности выбора студентов. Рассмотрена возможность целенаправленного применения опережающих заданий, разработки студентами образовательных кейсов как вида самостоятельной творческой работы. Предлагается инновационный вариант оценки и самооценки самостоятельной работы на основе критериального мышления для креативного развития личности, создания ситуации успеха в обучении, ассертивного поведения в образовании и в жизни. Приводятся конкретные результаты практики развивающего обучения в высшей школе, позволяющие отслеживать экзистенциальное измерение самостоятельной работы студентов. Обращается внимание преподавателей на возможность профессиональной педагогической стагнации и маргинализма в отсутствии критического отношения к результатам взаимодействия со студентами в мотивации, исполнении и оценивании свободного выбора содержания и форм самостоятельной работы студентов.
Keywords: INNOVATIVE DIDACTICS
EDUCATIONAL TECHNOLOGIES
INDEPENDENT WORK OF STUDENTS
ADVANCED TASKS
CASE TECHNOLOGY
FREEDOM AND RESPONSIBILITY OF STUDENTS' CHOICE
ASSERTIVE BEHAVIOR
ИННОВАЦИОННАЯ ДИДАКТИКА
ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ
САМОСТОЯТЕЛЬНАЯ РАБОТА СТУДЕНТОВ
ОПЕРЕЖАЮЩИЕ ЗАДАНИЯ
КЕЙС-ТЕХНОЛОГИЯ
СВОБОДА И ОТВЕТСТВЕННОСТЬ ВЫБОРА СТУДЕНТОВ
АССЕРТИВНОЕ ПОВЕДЕНИЕ
URI: http://hdl.handle.net/10995/54268
Conference name: Международная научно-методическая конференция «EDCRUNCH Ural: новые образовательные технологии в вузе – 2017»
Conference date: 25.04.2017-27.04.2017
Origin: EDCRUNCH Ural: новые образовательные технологии в вузе – 2017. — Екатеринбург, 2017
Appears in Collections:Новые образовательные технологии в вузе (НОТВ)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
notv_2017_27.pdf519,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.