Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/46896
Title: Научно-исследовательский коллектив как актор познавательной деятельности: парадоксальность бытия современной научной мысли
Other Titles: Research Team as Actor of Scientific Cognition: Paradoxes of Contemporary Science
Authors: Попова, Н. Г.
Биричева, Е. В.
Popova, N. G.
Biricheva, E. V.
Issue Date: 2017
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Попова Н. Г. Научно-исследовательский коллектив как актор познавательной деятельности: парадоксальность бытия современной научной мысли / Н. Г. Попова, Е. В. Биричева // Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. — 2017. — Т. 12, № 1 (161). — С. 17-25.
Abstract: Сегодня подавляющее большинство исследований проводятся научно-исследовательскими коллективами (НИК) ученых. Как множественный актор, НИК обладает специфическими характеристиками, поскольку является самоорганизующейся, динамичной и эволюционирующей системой с определенными центрами активности. Поэтому необходимо научное осмысление сущности НИК, его границ, внутренней структуры и способов взаимодействия с окружающей социальной действительностью для выработки стратегических решений в области управления научной деятельностью. В данной работе предлагается анализировать НИК с позиций целеориентированного подхода, поскольку именно совместное видение цели его участниками является тем аттрактором, который и определяет траекторию эволюции коллективного актора. Кроме того, такой подход предлагает возможность оценки продуктивности современной научной мысли как эффекта совместной деятельности различных участников процесса производства научного знания.
In recent years, science as a human activity has been characterized by massive changes, one of which is the advancement of the collective actor of knowledge generation. As can be seen, the vast majority of scientific investigations worldwide are increasingly conducted by research teams, rather than by individual scholars. Since the research team is a complex, self-organizing, dynamic and evolutionary system, it is characterized by multiple specific features. Therefore, research into the nature of the research team, its boundaries, internal structure and means of interaction with external systems is necessary in order to provide a decision-making platform for the sustainable development of science. In this paper, following an extensive literature review, the research team as a collective actor is analyzed using a goal-oriented approach. It is argued that the mutual understanding of a common goal by the members of a research team can be seen as an attractor that determines its evolutionary trajectory. Such an approach has the potential for assessing the productivity of contemporary science as the effect of collective activity performed by various participants in the process of knowledge generation. It is concluded that internal links in the research team are built in the form of networks.
Keywords: НАУЧНО-ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКИЙ КОЛЛЕКТИВ
ГЕНЕРАЦИЯ НАУЧНОГО ЗНАНИЯ
КОЛЛЕКТИВНЫЙ АКТОР
АКТОР НАУЧНОГО ПОЗНАНИЯ
СОЦИОЛОГИЯ НАУЧНОГО ЗНАНИЯ
ПАРАДОКС
СМЫСЛ
НАУЧНОЕ МЫШЛЕНИЕ
НАУЧНОЕ ПОЗНАНИЕ
RESEARCH TEAM
SCIENTIFIC KNOWLEDGE GENERATION
COLLECTIVE ACTOR
KNOWLEDGE GENERATION ACTOR
SOCIOLOGY OF SCIENTIFIC KNOWLEDGE
PARADOX
SCIENTIFIC THINKING
SCIENTIFIC COGNITION
SENSE
URI: http://hdl.handle.net/10995/46896
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=29025475
ISSN: 2227-2291
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. 2017. Т. 12. № 1 (161)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 3, Общественные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iuro-2017-161-02.pdf495,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.