Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/43997
Title: Dostoyevsky and Tokarzewski: two sides of the same plot model
Authors: Shunkov, A.
Yurtaeva, I.
Issue Date: 2016
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Shunkov A. Dostoyevsky and Tokarzewski: two sides of the same plot model / A. Shunkov, I. Yurtaeva // Quaestio Rossica. — 2016. — Т. 4, № 4 — С. 134-147.
Abstract: The paper considers the correlation between two literary works about Siberian hard labour: F. Dostoyevsky’s The House of the Dead and S. Tokarzewski’s memoirs Seven Years of Hard Labour. The authors use a comparative method to identify the archetypes present in each work. They establish that the difference in the archetypes is predetermined by contrasting attitudes to the same labour camp: their opposed perceptions of the same plot are based on the mythologisation and demythologisation of prison respectively. The Polish patriot’s view of his imprisonment in Siberia as nothing but cruel punishment which he endured with great courage resulted in a projection of martyrdom in his memoirs. The Russian writer’s exile in Siberia, however, had a sacral significance in line with the Russian national tradition. Gaining new knowledge by passing through death becomes the mythological basis for the so-called “image from a distance” found in The House of the Dead. Its analytical plot is the main factor for regarding this text as a novel on the one hand, and part of the hagiographic tradition on the other.
Рассматривается дискуссионная проблема соотношения произведений о сибирской каторге Федора Достоевского («Записки из Мертвого дома») и польского писателя XIX в. Шимона Токаржевского, проведшего в Сибири долгих семь лет («Семь лет каторги»). Используя сравнительно-типологический метод, авторы исходят из установки об оригинальности каждого литератора, сходство между произведениями которых предопределено условиями ссылки. Сопоставление произведений позволило обрисовать архетипические проекции каждого из рассматриваемых текстов. Различие их архетипов, по мысли исследователей, объясняется разным отношением к каторге, определяющим два противоположных восприятия одного сюжета, в основе которых – ее мифологизация и демифологизация. Польский патриот видел в поездке на каторгу в Сибирь только жестокое наказание, которое он вынес с мужеством борца. Поэтому жанровой проекцией мемуаров Токаржевского становится мученичество. Для русского писателя в соответствии с национальной традицией поездка в Сибирь приобретает сакральное значение. Получение нового знания, связанного с прохождением через смерть, составляет мифологическую основу «далевого образа» «Записок из Мертвого дома» Ф. Достоевского, поэтому аналитический сюжет этого произведения становится основным фактором, определяющим, с одной стороны, возможность романизации данного текста и, с другой, ориентацию темы «ухода» на традиции жития.
Keywords: DOSTOYEVSKY F.
THE HOUSE OF THE DEAD
HISTORY OF 19TH CENTURY RUSSIAN LITERATURE
HISTORY OF 19TH CENTURY POLISH LITERATURE
TOKARZEWSKI S.
ДОСТОЕВСКИЙ Ф.
«ЗАПИСКИ ИЗ МЕРТВОГО ДОМА»
ИСТОРИЯ РУССКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ XIX В
ИСТОРИЯ ПОЛЬСКОЙ ЛИТЕРАТУРЫ XIX В
МЕМУАРЫ
ТОКАРЖЕВСКИЙ Ш.
URI: http://hdl.handle.net/10995/43997
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=27814562
SCOPUS ID: 85021951712
WOS ID: WOS:000398464900009
ISSN: 2311-911X (print)
2313-6871 (online)
DOI: 10.15826/qr.2016.4.196
Origin: Quaestio Rossica. 2016. Т. 4. № 4
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_4_2016_09.pdf460,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.