Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/36490
Title: «Подслушанный голос усмешливой мечты»: неопримитивизм в живописи Григория Мусатова 1920-х гг.
Other Titles: “The Eavesdropped Voice of a Risible Dream”: Neo-Primitivism in Grigory Musatov’s Oil Painting of the 1920s
Authors: Костина, Д. А.
Kostina, D. A.
Issue Date: 2015
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Костина Д. А. «Подслушанный голос усмешливой мечты»: неопримитивизм в живописи Григория Мусатова 1920-х гг. / Д. А. Костина // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2015. — № 4 (145). — С. 33-46.
Abstract: Статья посвящена одному из периодов творчества русского художника-эмигранта Г. А. Мусатова (1889–1941), жившего и работавшего в Чехословакии, преимущественно в Праге в 1920–1941 гг. В тексте отражены результаты исследования живописи мастера 1920-х гг., встраивающейся в стилистику неопримитивизма. В статье описывается и анализируется специфика творческого метода Г. Мусатова и особенности использования им неопримитивистских художественных приемов. На примере конкретных живописных произведений художника разбираются черты его индивидуального подхода к переработке и интерпретации ряда явлений народной культуры и городского фольклора (иконопись, народная роспись, лубок, провинциальная портретная фотография). Творчество Г. А. Мусатова рассматривается в контексте развития неопримитивизма не только в русском, но и в чешском искусстве первой трети ХХ в.
The article is devoted to one of the periods of creative work of Grigory Musatov (1889–1941), a Russian émigré artist, who lived and worked in Czechoslovakia, mostly in Prague between 1920 and 1941. The text is based on the research of Musatov’s paintings of the 1920s that fit in the stylistics of neo-primitivism. The author describes and analyzes the specificity of his creative method and the peculiarity of his neo-primitivist artistic methods. The features of Musatov’s individual way of revision and interpretation of folk culture and urban folklore (icon-painting, folk painting, popular print, provincial portrait photography) are examined referring to a number of the artist’s paintings. Grigory Musatov’s creative work is analyzed in the context of neoprimitivism development not only in Russian but also in Czech art of the first third of the 20th century.
Keywords: ИСКУССТВО РУССКОЙ ЭМИГРАЦИИ ПЕРВОЙ ВОЛНЫ
НЕОПРИМИТИВИЗМ (ПРИМИТИВИЗМ)
МУСАТОВ Г. А.
РУССКИЕ ХУДОЖНИКИ В ПРАГЕ
ART OF THE FIRST WAVE OF RUSSIAN EMIGRATION
NEO-PRIMITIVISM (PRIMITIVISM)
GRIGORY MUSATOV
RUSSIAN ARTISTS IN PRAGUE
URI: http://hdl.handle.net/10995/36490
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=25294516
ISSN: 2227-2283
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2015. № 4 (145)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 2, Гуманитарные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurg-2015-145-03.pdf6,47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.