Please use this identifier to cite or link to this item: https://elar.urfu.ru/handle/10995/36304
Title: Об успешных «гуманитариях» и неуспешных «технарях». По материалам эмпирических исследований
Other Titles: On Successful “Humies” and Unsuccessful “Techies”: A Sociological Approach
Authors: Лысенко, О. В.
Lysenko, O. V.
Issue Date: 2015
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Лысенко О. В. Об успешных «гуманитариях» и неуспешных «технарях». По материалам эмпирических исследований / О. В. Лысенко // Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. — 2015. — № 4 (146). — С. 30-39.
Abstract: В статье анализируются представления об успехе, существующие в современном российском городе. Автор исходит из конструктивистской парадигмы, определяя успех как набор образов, создаваемый и поддерживаемый в обществе. Статья основана на данных социологического опроса, проведенного в Перми в 2012 г. Данный опрос показал, что жители современного российского города чаще ориентируются на такие образы успеха, как «профессионал» и «хороший, добрый человек». Горожане, получившие гуманитарное образование, чаще считают себя успешными, нежели горожане с техническим и естественно-научным образованием, что связано с различиями в мотивации получения образования, с бóльшим соответствием гуманитарного образования современным требованиям и более универсальным характером гуманитарного образования.
The article analyzes ideas of success, existing in the modern Russian city. The author, in line with the constructivist approach, defines success as a set of images created in society. The article is based on the findings of sociological surveys conducted in Perm in 2012. These surveys showed that inhabitants of the modern Russian city often view success expressed in two qualities: success as “professional” and as “personal” (“good, kind man”). Respondents who graduated in humanities demonstrate higher confidence in their success than those with technical and natural science education do in their replies. This can be explained by the differences in motivation for education in humanities and in science. The greater chances to acquire transferable skills in humanities education and more universal character of education that humanities provide, have also contributed to the higher self-esteem of “humies.”
Keywords: SUCCESS
MODERN CITY
LIBERAL ARTS EDUCATION
TECHNICAL EDUCATION
PERM
УСПЕХ
СОВРЕМЕННЫЙ ГОРОД
ГУМАНИТАРНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ТЕХНИЧЕСКОЕ ОБРАЗОВАНИЕ
ПЕРМЬ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/36304
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=25294547
ISSN: 2227-2291
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. 2015. № 4 (146)
Appears in Collections:Tempus et Memoria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iuro-2015-146-05.pdf774,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.