Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/34977
Title: Отражение событий Великой Отечественной войны в музеях РСФСР в 1941–1945 гг.
Other Titles: The Great Patriotic War Events as Reflected in the Russian SFSR Museums between 1941 and 1945
Authors: Кантор, Ю. З.
Kantor, Yu. Z.
Issue Date: 2015
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Кантор Ю. З. Отражение событий Великой Отечественной войны в музеях РСФСР в 1941–1945 гг. / Ю. З. Кантор // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2015. — № 3 (142). — С. 8-22.
Abstract: В статье исследуется практически не изучавшаяся как в советской, так и в постсоветской историографии проблема музеефикации и мемориализации событий Великой Отечественной войны собственно в военное время. Рассмотрены принципы и установки «государственного заказа» на освещение названной темы, проанализированы директивные и инструктивные документы Наркомпроса СССР и РС ФСР, Отдела агитации и пропаганды ЦК ВКП(б), региональных органов власти, а также документы музейных архивов, содержащие информацию о собирательской, просветительской и выставочной деятельности. Также, на основе анализа документов, путеводителей и каталогов по выставками и памятным местам (опубликованным в военное время) и мемуарных источников, проиллюстрированы такие проблемы, как установка на глорификацию событий Великой Отечественной, «запретные» сюжеты, исключенные из вербального и предметного освещения в музеях (лагеря для военнопленных, коллаборация и т. д.), и мифологизация военной темы «по горячим следам», а также усиление идеологического контроля за деятельностью музейщиков. Представлены принципы сбора материала (от трофейного оружия до любительских плакатов), позволившие сформировать коллекции, востребованные на выставках, открывавшихся непосредственно вслед событиям на фронтах и в тылу. Проанализированы выставки, создаваемые в историко-революционных, краеведческих, художественных музеях республики: их содержательная направленность (имевшая важное пропагандистское значение), периодизация, предметно-документальное насыщение и т. д. Музейные материалы позволяют, с одной стороны, реконструировать специфику выставочно-просветительской деятельности в тыловых регионах, на местах боев, а также на территории, освобожденной от оккупантов, а с другой — проследить выполнение важной идеологической задачи — формирования единого «пространства памяти» уже к 1945 г.
The article explores the issue of museum image creation and memorialization processes of the Great Patriotic War events during the times of the war which was not studied by soviet or post-soviet historiography. The author focuses on the principles and aims of the government order of the coverage of the aforementioned events and analyzes a number of directive and instructional documents of the Ministry of Education of the USSR and Russian SFSR, the Department for Agitation and Propaganda of the Central Committee of the Communist Party, regional authorities along with documents retrieved from museum archives and containing information on the collection, enlightenment and exhibition activity. Additionally, analyzing the documents, guide books and catalogues of exhibitions and memorials published in the course of war as well as memoirs, the author describes such issues as the glorification of the Great Patriotic War events, forbidden plots absent from the verbal and object representation in the museums (prisoner-of-war camps, collaboration, etc.) and the almost instant mythologization of the military theme and the increase in the ideological control of museum activity. The author describes principles of material collection (from war trophies to amateur posters) which made it possible to create collections in demand of exhibitions that followed the events at the front and home front. The author also analyzes exhibitions established in historical and revolutionary, local history and fine arts museums of the Republic, their thematic focus (which was of important propaganda significance), the periodization, its documental sources, etc. The museum materials under consideration enable the author to reconstruct the peculiarities of the exhibition and enlightenment activity of the home front regions as well as at the sites of battles and the territory liberated from occupation, and, on the other hand, study an important ideological task, i.e. the formation of a unified memory space by as early as 1945.
Keywords: ВЕЛИКАЯ ОТЕЧЕСТВЕННАЯ ВОЙНА
МУЗЕИ
ЭВАКУАЦИЯ
ОККУПАЦИЯ
ТЫЛ
НАРКОМПРОС
GREAT PATRIOTIC WAR
EVACUATION
OCCUPATION
HOME FRONT
MINISTRY OF EDUCATION
URI: http://hdl.handle.net/10995/34977
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=25114007
ISSN: 2227-2283
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2015. № 3 (142)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 2, Гуманитарные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurg-2015-142-01.pdf1,74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.