Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/31141
Title: Категория материи. Лекция
Other Titles: Notion of Matter: A Lecture
Authors: Пивоваров, Д. В.
Pivovarov, D. V.
Issue Date: 2015
Citation: Пивоваров Д. В. Категория материи. Лекция / Д. В. Пивоваров // Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. — 2015. — № 1 (137). — С. 180-193.
Abstract: В лекции обсуждается одна из центральных философских проблем - онтология материи. Кратко рассмотрены современные естественно-научные представления о многообразии форм материи (о веществе, поле, виртуальном вакууме и пр.). Определена суть философского материализма. Изложена историческая последовательность появления дефиниций материи как всеобщего субстрата, субстанции и объективной реальности. Определено соотношение категорий материи, формы и содержания.
In this lecture, the author discusses one of the central philosophical problems - the ontology of matter, and briefly considers the modern scientific view on the diversity of forms of matter (a substance, a field, a virtual vacuum, etc.). The essence of philosophical materialism is defined, and then, in a chronological order, a range of definitions of matter such as a universal substratum, a substance and an objective reality are expounded. The relations among the notions of “matter”, “form” and “content” are explicated.
Keywords: ВЕЩЕСТВО
ПОЛЕ
ВСЕОБЩИЙ СУБСТРАТ
ЭНТЕЛЕХИЯ
ФОРМА
СОДЕРЖАНИЕ
СУБСТАНЦИЯ
МАТЕРИЯ КАК ОБЪЕКТИВНАЯ РЕАЛЬНОСТЬ
FIELD
UNIVERSAL SUBSTRATUM
ENTELECHY
FORM
CONTENTS
SUBSTANCE
MATTER AS AN OBJECTIVE REALITY
URI: http://hdl.handle.net/10995/31141
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=23495495
ISSN: 2227-2291
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. 2015. № 1 (137)
Appears in Collections:Tempus et Memoria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iuro-2015-137-20.pdf1,36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.