Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/31122
Title: Трансцендентальный субъект в жизненном мире: от феноменологии Э. Гуссерля к постструктурализму М. Фуко
Other Titles: Transcendental Subject in the Life-World: From Edmund Husserl’s Phenomenology to Michel Foucault’s Post-structuralism
Authors: Циплакова, Ю. В.
Tsiplakova, Yu. V.
Issue Date: 2015
Citation: Циплакова Ю. В. Трансцендентальный субъект в жизненном мире: от феноменологии Э. Гуссерля к постструктурализму М. Фуко / Ю. В. Циплакова // Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. — 2015. — № 1 (137). — С. 25-34.
Abstract: Статья посвящена концепции человека в поздней феноменологии Э. Гуссерля, в творчестве которого соревновались две тенденции философствования - австрийская и немецкая. Объективизму и эмпирическому человеку естественных наук Гуссерль противопоставлял феноменологическую установку, в которой предметы окружающего мира становятся феноменами проактивного чистого сознания (трансцендентальной субъективности). Для снятия напряжения между естественной установкой и трансцендентальной субъективностью основатель феноменологии вводит понятие жизненного мира, которое позволило ему обосновать коммуникацию с другими субъектами, общество и историю. В статье рассматривается критика феноменологического подхода к человеку со стороны постструктуралистского направления в философии истории (М. Фуко).
The article focuses on the notion of human being as it is expounded in the late phenomenology of Edmund Husserl, who represents the conversation between two prominent - Austrian and German - philosophical traditions. Husserl argued against objectivism of natural sciences and psychologism, while proposing phenomenological approach to understanding human mind. In his theory, the objects of the world are becoming proactive phenomena of pure consciousness (transcendental subjectivity). Husserl introduced the concept of life-world, which allowed him to account for intersubjective communication, society and history in general. The author, then, discusses criticisms of the phenomenological approach to the subject, which is voiced in post-structuralist philosophy of history by Michel Foucault.
Keywords: АНТРОПОЛОГИЯ
ЖИЗНЕННЫЙ МИР
ИСТОРИЯ
КРИЗИС НАУКИ
ПОСТСТРУКТУРАЛИЗМ
ФЕНОМЕНОЛОГИЯ
ФЕНОМЕНОЛОГИЧЕСКАЯ РЕДУКЦИЯ
ТРАНСЦЕНДЕНТАЛЬНАЯ СУБЪЕКТИВНОСТЬ
ЭМПИРИЧЕСКИЙ СУБЪЕКТ
ANTHROPOLOGY
LIFE-WORLD
HISTORY
CRISIS OF SCIENCE
POST-STRUCTURALISM
PHENOMENOLOGY
PHENOMENOLOGICAL REDUCTION
TRANSCENDENTAL SUBJECTIVITY
EMPIRICAL SUBJECT
URI: http://hdl.handle.net/10995/31122
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=23495479
ISSN: 2227-2291
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 3, Общественные науки. 2015. № 1 (137)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 3, Общественные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iuro-2015-137-04.pdf1,28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.