Please use this identifier to cite or link to this item:
http://elar.urfu.ru/handle/10995/139338
Title: | Формирование лингвокраеведческой компетенции в процессе обучения русскому языку как иностранному : магистерская диссертация |
Other Titles: | Formation of linguistic and cultural competence in the process of teaching russian as a foreign language |
Authors: | Ха, Л. Ч. Ha, L. T. |
metadata.dc.contributor.advisor: | Яценко, О. Ю. Yatsenko, O. Yu. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | б. и. |
Citation: | Ха, Л. Ч. Формирование лингвокраеведческой компетенции в процессе обучения русскому языку как иностранному : магистерская диссертация /Л. Ч. Ха ; Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б. Н. Ельцина, Уральский гуманитарный институт, Кафедра иностранных языков и перевода. — Екатеринбург, 2024. — 173 с. — Библиогр.: с. 119-128 (101 назв.). |
Abstract: | In the context of globalization and intensive intercultural interaction, proficiency in foreign languages, including Russian, becomes an important means of cultural integration. The Russian language, widely used in many different countries, plays a significant role in creating a space for intercultural dialogue and polylogue of cultures. Incorporating regional and cultural linguistics into education allows students to gain a deeper understanding of the cultural and historical features of the region, which contributes to more effective language acquisition and increased motivation to study it. This is especially important for foreign students studying in specific regions of Russia, as they perceive the culture of the country through the local context. Moreover, in a multipolar world, the ability to communicate effectively and show tolerance towards other cultures become necessary competencies. Developing these competencies not only facilitates the successful adaptation of foreign students to a new linguistic and cultural environment but also enhances their communication skills, which is crucial for their future professional activities. This work explores the linguistic and cultural competence and its formation in foreign students learning Russian as a foreign language in the Ural. The research discusses the integration of regional cultural and linguistic materials into the process of teaching Russian as a foreign language to develop students' linguistic and cultural competence. The study is based on a threecomponent structure of linguistic and cultural competence, which includes knowledge of local culture, the ability to use the language in a cultural context, and intercultural interaction skills. The "Road to the Ural" course uses regional and cultural materials, including lectures, seminars, and multimedia resources. Students are encouraged to actively participate in discussions, attend historical and cultural events, and independently explore the region's features. The results of experimental work showed that after completing the course, students' indicators of linguistic and cultural competence significantly improved. This indicates that integrating regional linguistic-cultural materials into the teaching of Russian as a foreign language significantly enriches students' educational experience, increases their motivation, and enhances their understanding of linguistic and cultural context. Thus, the introduction of courses like "Road to the Ural" demonstrates the effectiveness of using regional linguistic-cultural materials to develop linguistic and cultural competence in foreign students, ultimately contributing to their successful adaptation to a new sociocultural environment. В условиях глобализации и интенсивного межкультурного взаимодействия, владение иностранными языками, включая русский, становится важным средством культурной интеграции. Русский язык, используемый широко в много разных странах, играет важную роль в создании пространства межкультурного диалога и полилога культур. Включение лингвокраеведческого материала в обучение позволяет студентам глубже понять культурные и исторические особенности региона, что способствует более эффективному усвоению языка и повышению мотивации к его изучению. Это особенно важно для иностранных студентов, обучающихся в определенных регионах России, так как они воспринимают культуру страны через местный контекст. Кроме того, в условиях многополярного мира, способность к эффективной коммуникации и толерантное отношение к другим культурам становятся необходимыми компетенциями. Формирование этих компетенций способствует не только успешной адаптации иностранных студентов к новому языковому и культурному окружению, но и развитию их коммуникативных навыков, что важно для их дальнейшей профессиональной деятельности. В данной работе проведено исследование лингвокраеведческой компетенции и ее формирования у иностранных студентов в процессе обучения русскому языку как иностранному на Урале. В данном исследовании рассматривается интеграция регионального лингвострановедческого материала в процесс изучения русского языка как иностранного для формирования лингвокраеведческой компетенции у студентов. В основе исследования лежит трехкомпонентная структура лингвокраеведческой компетенции, включающая знания о местной культуре, умение использовать язык в культурном контексте и навыки межкультурного взаимодействия. В учебном курсе «Дорога на Урал» используется страноведческий и краеведческий материал, который включает лекции, семинары и мультимедийные ресурсы. Студентам рекомендуется активно участвовать в обсуждениях, посещать исторические и культурные мероприятия, а также самостоятельно исследовать особенности региона. Результаты опытно-экспериментальной работы показали, что после прохождения курса у студентов значительно улучшились показатели лингвокраеведческой компетенции. Это свидетельствует о том, что интеграция регионального материала в преподавание русского языка как иностранного значительно обогащает образовательный опыт студентов, повышает их мотивацию и способствует лучшему пониманию языкового и культурного контекста. Таким образом, внедрение таких курсов, как «Дорога на Урал», демонстрирует эффективность использования регионального лингвострановедческого материала для развития лингвокраеведческой компетенции у иностранных студентов, что в конечном итоге способствует их успешной адаптации в новой социокультурной среде. |
Keywords: | MASTER'S THESIS CULTURAL LINGUISTICS LINGUISTIC AND CULTURAL COMPETENCE FOREIGN LANGUAGE LEARNING RUSSIAN AS A FOREIGN LANGUAGE INTERCULTURAL COMMUNICATION VIET NAM МАГИСТЕРСКАЯ ДИССЕРТАЦИЯ ЛИНГВОКРАЕВЕДЕНИЕ ЛИНГВОКРАЕВЕДЧЕСКАЯ КОМПЕТЕНЦИЯ ОБУЧЕНИЕ ИНОСТРАННОМУ ЯЗЫКУ РУССКИЙ ЯЗЫК КАК ИНОСТРАННЫЙ МЕЖКУЛЬТУРНАЯ КОММУНИКАЦИЯ ВЬЕТНАМ |
URI: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/139338 |
Access: | Предоставлено автором на условиях простой неисключительной лицензии |
License text: | http://elar.urfu.ru/handle/10995/31613 |
PURE ID: | 65168588 |
Appears in Collections: | Магистерские диссертации |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
m_th_l.t.ha_2024.pdf | 6,65 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.