Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/137935
Title: Исследование взаимосвязи эмоционального интеллекта и субъективного благополучия студентов : магистерская диссертация
Other Titles: Study of the relationship between emotional intelligence and subjective well-being of students
Authors: Фёдорова, Е. А.
Fedorova, E. A.
metadata.dc.contributor.advisor: Печеркина, А. А.
Pecherkina, A. A.
Issue Date: 2024
Publisher: б. и.
Citation: Фёдорова, Е. А. Исследование взаимосвязи эмоционального интеллекта и субъективного благополучия студентов : магистерская диссертация / Е. А. Фёдорова ; Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б. Н. Ельцина, Уральский гуманитарный институт, Кафедра общей и социальной психологии. — Екатеринбург, 2024. — 93 с. — Библиогр.: с. 67-73 (55 назв.).
Abstract: The object of the study was emotional intelligence and subjective well-being of the individual. The subject of the study was the relationship between the subjective well-being of students and emotional intelligence. The master's thesis consists of an introduction, two chapters, a conclusion, a list of references (55 sources) and an appendix, which includes forms of the methods used and tables with research results. The volume of the master's thesis is 93 pages, which contain 5 figures and 14 tables. The introduction reveals the relevance of the research problem, the development of the problem, sets the goal and objectives of the research, defines the object and subject of the research, formulates hypotheses, indicates the methods and empirical basis, as well as the stages of the research, scientific novelty, theoretical and practical significance of the work. The first chapter includes a review of foreign and domestic literature on the topics of “emotional intelligence” and “subjective well-being” of an individual. Sections are presented devoted to the formation of the concept of “emotional intelligence” in foreign and domestic psychology, models of research on emotional intelligence, and consideration of subjective well-being in the context of the development of positive psychology. Conclusions for the first chapter represent the results of the study of theoretical material. The second chapter is devoted to the empirical part of the study. It presents a description of the organization and methods of the study and the results obtained from all the methods used: the “EmIn” emotional intelligence questionnaire by D. V. Lyusin, the diagnostic method for subjective well-being of an individual by R. M. Shamionov and T. V. Beskova, the life satisfaction scale (SWLS) by E. Diener, adapted by E. N. Osin and D. A. Leontiev, the Positive and Negative Affect Scale (PANAS) adapted by E. N. Osin. The chapter also presents a correlation and comparative analysis of the research results. The conclusions of Chapter 2 include the main results of the empirical study. In conclusion, the results of the theoretical and empirical parts of the work are summarized, as well as conclusions on the hypotheses put forward, the practical significance of the study is substantiated and possible prospects for further development of this issue are described.
Объектом исследования явились эмоциональный интеллект и субъективное благополучие личности. Предметом исследования стала взаимосвязь субъективного благополучия студентов с эмоциональным интеллектом. Магистерская диссертация состоит из введения, двух глав, заключения, списка литературы (55 источников) и приложения, включающего в себя бланки применявшихся методик и таблицы с результатами исследования. Объем магистерской диссертации 93 страницы, на которых размещены 5 рисунков и 14 таблиц. Во введении раскрывается актуальность проблемы исследования, разработанность проблематики, ставятся цель и задачи исследования, определяются объект и предмет исследования, формулируются гипотезы, указываются методы и эмпирическая база, а также этапы проведения исследования, научная новизна, теоретическая и практическая значимость работы. Первая глава включает в себя обзор иностранной и отечественной литературы по темам «эмоциональный интеллект» и «субъективное благополучие» личности. Представлены разделы, посвященные становлению понятия «эмоциональный интеллект» в зарубежной и отечественной психологии, модели исследования эмоционального интеллекта, рассмотрению субъективного благополучия в контексте развития позитивной психологии. Выводы по первой главе представляют собой итоги по изучению теоретического материала. Вторая глава посвящена эмпирической части исследования. В ней представлено описание организации и методов проведенного исследования и результатов, полученных по всем использованным методикам: опросник эмоционального интеллекта «ЭмИн» Д. В. Люсина, методика диагностики субъективного благополучия личности Р. М. Шамионова и Т. В. Бесковой, шкала удовлетворенности жизнью (SWLS) Э. Динера в адаптации Е. Н. Осина и Д. А. Леонтьева, шкала позитивного и негативного аффекта (ШПАНА) в адаптации Е. Н. Осина. Также в главе представлен корреляционный и сравнительный анализ результатов исследования. Выводы по главе 2 включают в себя основные результаты эмпирического исследования. В заключении в обобщенном виде изложены результаты теоретической и эмпирической частей работы, а также выводы по выдвинутым гипотезам, обоснована практическая значимость исследования и описаны возможные перспективы дальнейшей разработки данной проблематики.
Keywords: MASTER'S THESIS
EMOTIONAL INTELLIGENCE
SUBJECTIVE WELL-BEING
POSITIVE AFFECT
NEGATIVE AFFECT
LIFE SATISFACTION
STUDENTS
МАГИСТЕРСКАЯ ДИССЕРТАЦИЯ
ЭМОЦИОНАЛЬНЫЙ ИНТЕЛЛЕКТ
СУБЪЕКТИВНОЕ БЛАГОПОЛУЧИЕ
ПОЗИТИВНЫЙ АФФЕКТ
НЕГАТИВНЫЙ АФФЕКТ
УДОВЛЕТВОРЕННОСТЬ ЖИЗНЬЮ
СТУДЕНТЫ
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/137935
Access: Предоставлено автором на условиях простой неисключительной лицензии
License text: http://elar.urfu.ru/handle/10995/31613
PURE ID: 63460184
Appears in Collections:Магистерские диссертации

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
m_th_e.a.fedorova_2024.pdf1,57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.