Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/1334
Title: Марковские модели посещаемости веб-сайтов
Other Titles: Markov models of website visitation
Authors: Горбунов, А. Л.
Issue Date: 2007
Publisher: Изд-во Урал. ун-та
Citation: Горбунов, А. Л. Марковские модели посещаемости веб-сайтов / А. Л. Горбунов // Интернет-математика 2007 : сб. работ участников конкурса науч. проектов по информ. поиску / [отв. ред. П. И. Браславский]. — Екатеринбург : Изд-во Урал. ун-та, 2007. — С. 65–73.
Abstract: Используемые ныне показатели посещаемости сайтов представляют собой статистические оценки случайных величин, характеризующих отдельные аспекты процесса посещения сайта пользователем без учета связи между этими аспектами. Такой подход не дает целостного представления о посещаемости и искажает результаты решения практических задач. В исследовании формируются две базирующиеся на аппарате марковских процессов вероятностные модели посещения сайтов, которые свободны от указанных недостатков. Первая модель предназначена для сравнительной оценки посещаемости страниц в рамках одного сайта, вторая — для сравнения различных сайтов. Применение данных моделей позволяет повышать коммерческую отдачу рекламных кампаний, улучшать качество поисковых процедур, оптимизировать навигацию и структуру сайтов.
Indicators of the website visitation, usually used by visitation analysis systems, are statistic estimates of random values, which reflect only partial aspects of the visitation process without revealing relations between the aspects. Such an approach does not provide a complete picture of the visitation process and in reality may even distort the results of solving the tasks. Based on mathematical mechanism of Markov processes, we propose two models, which are free of the mentioned drawbacks. First model makes it possible to calculate the simple reliable estimates of attractiveness and accessibility of the website pages to the visitors. The second model, unlike the first one, allows comparison of several websites using a general criterion of performance. The results can be use to optimize website’s structure, to make better the search quality, to improve its commercial effectiveness via the amendment of the advertising strategy.
Keywords: ИНФОРМАЦИОННЫЙ ПОИСК В ИНТЕРНЕТЕ
ПОИСК ИНФОРМАЦИИИ В ИНТЕРНЕТЕ
СБОРНИКИ СТАТЕЙ
URI: http://hdl.handle.net/10995/1334
http://elar.urfu.ru/handle/10995/1334
ISBN: 978-5-7525-1788-5
Origin: Интернет-математика 2007. — Екатеринбург, 2007
Appears in Collections:Информационный поиск

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
IMAT_2007_08.pdf257,58 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.