Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://elar.urfu.ru/handle/10995/128461
Название: The Role of Reputation in Cross-Regional Buyer-Supplier Cooperation in Public Procurement
Другие названия: Роль репутации в межрегиональном взаимодействии заказчиков и поставщиков в государственных закупках
声誉在跨区域公共采购商与供应商互动中的作用
Авторы: Emelianova, M. K.
Емельянова, М. К.
叶梅利亚诺娃
Дата публикации: 2023
Издатель: Уральский федеральный университет
Ural Federal University
Библиографическое описание: Emelianova M. K. The Role of Reputation in Cross-Regional Buyer-Supplier Cooperation in Public Procurement / M. K. Emelianova // R-Economy. — 2023. — Vol. 9, Iss. 3. — P. 281–293.
Аннотация: Relevance. The relevance of this study is determined by the growing trend of implementing approaches from the private sector in managing public procurement, such as suppliers’ reputation assessment. Although the suppliers’ reputation factor is a topic of current interest, both in research and in public procurement practice, there are ongoing discussions on the effects of the reputation criterion usage in public procurement, and some aspects have been insufficiently studied. Purpose of the study. This study examines the role of suppliers’ reputation factor in terms of interregional cooperation between public buyers and suppliers at the micro and regional levels. Data and methods. The analysis is based on a survey of public buyers in Russia, revealing procurers’ orientation on suppliers’ reputation factor and their involvement in cross-regional cooperation for micro-level analysis. With the help of open data on public procurement contracts, a grouping of Russian regions by the share of suppliers from other regions is proposed. The combination of open data analysis and survey results is then used to explore the role of reputation in terms of interregional cooperation. Results. The analysis shows that a suppliers’ reputation factor is of particular importance when more than half of a buyers’ suppliers are from other regions. Also, suppliers’ reputation is of major significance for public buyers in regions that are more involved in contracting with suppliers from other regions. Thus, the importance of the suppliers’ reputation factor, in terms of interregional cooperation, is confirmed both at the micro level of procurers’ purchases and at the regional level. Conclusion. For effective management of contractual relationships in public procurement, it is important to understand the effects and the role of considering the reputation of suppliers. The study focused on one of the insufficiently explored aspects of suppliers’ reputation in public procurement. The results may be of interest both to regulators and direct procurement participants – public buyers and suppliers.
Актуальность. В управлении государственными закупками наблюдается рост тренда на использование инструментов управления из частного сектора, в частности учет репутации поставщиков, что определяет актуальность данного исследования. Интерес к фактору репутации поставщиков растет как у исследователей, так и у практиков госзакупок, в дискуссиях по этой теме нет однозначного мнения относительно эффектов учета репутации поставщиков в госзакупках, а отдельные аспекты изучены в недостаточной степени. Цель исследования. В статье рассматривается роль фактора репутации поставщиков в контексте межрегионального взаимодействия госзаказчиков и поставщиков на микроуровне и региональном уровне. Данные и методы. В основу анализа положен опрос российских государственных заказчиков, с помощью которого выявляется ориентация заказчиков на фактор репутации поставщиков и вовлеченность заказчиков в межрегиональное взаимодействие. С помощью открытых данных о контрактах на госзакупки осуществлена группировка российских регионов по доле контрактов с поставщиками из других регионов. Комбинирование открытых и опросных данных позволяет определить роль фактора репутации в межрегиональном взаимодействии на уровне регионов. Результаты. В результате анализа выявлено, что фактор репутации поставщиков особенно важен для госзаказчиков, когда более половины поставщиков являются представителями других регионов. Кроме того, наиболее ориентированы на репутацию поставщиков госзаказчики из регионов с высокой долей контрактов с поставщиками из других регионов. Таким образом, важность фактора репутации поставщиков в межрегиональном взаимодействии с госзаказчиками подтверждается как на микроуровне – закупки конкретного заказчика, так и на уровне регионов. Выводы. Для эффективного управления контрактными взаимоотношениями в госзакупках важно понимать роль и эффекты учета репутации поставщиков. Статья посвящена малоизученному аспекту учета репутации поставщиков в госзакупках. Результаты исследования представляют интерес как для регуляторов, так и для непосредственных участников закупочного процесса – госзаказчиков и поставщиков.
现实性:在公共采购管理中,使用私营部门的管理工具,特别是供应商声誉管理工 具的趋势日益明显,这也决定了本研究的相关性。公共采购研究人员和从业人员对 供应商声誉因素的兴趣与日俱增,但在有关这一主题的讨论中,学界对于供应商声 誉在公共采购中的影响并没有明确的观点,而且对某些方面的研究也不够充分。 研究目标:本文探讨了在微观和区域层面,供应商声誉因素在区域间公共采购商 与供应商互动中的作用。 数据与方法:该分析基于对俄罗斯公共采购商的调查,揭示了采购商对供应商声 誉因素的取向以及客户参与地区间合作的情况。利用公共采购合同的公开数据, 我们按照其与其他地区供应商签订合同的比例对俄罗斯各地区进行了分组。结合 公开数据和调查数据,我们可以确定声誉因素在地区间互动中的作用。 研究结果:分析表明,当一半以上的供应商来自其他地区时,供应商声誉因素对 公共采购商尤为重要。此外,与其他地区供应商签订合同比例高的地区的采购商 最注重声誉。因此,供应商声誉因素在与区域间公共采购商互动中的重要性在微 观层面(特定客户的采购)和区域层面都得到了证实。结论:要有效管理公共采购中的合同关系,就必须了解供应商声誉管理的作用和 影响。本文专门讨论了供应商声誉管理,这一鲜有研究因素在公共采购中的作 用。研究结果对监管者和采购过程的直接参与者--公共采购商和供应商都有意义。
Ключевые слова: PUBLIC PROCUREMENT
SUPPLIERS’REPUTATION
PUBLIC PROCUREMENT EFFICIENCY
INTERREGIONAL COOPERATION BETWEEN PROCURERS AND SUPPLIERS
RUSSIAN REGIONS
ГОСУДАРСТВЕННЫЕ ЗАКУПКИ
РЕПУТАЦИЯ ПОСТАВЩИКОВ
ЭФФЕКТИВНОСТЬ ГОСЗАКУПОК
МЕЖРЕГИОНАЛЬНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ЗАКАЗЧИКОВ И ПОСТАВЩИКОВ
РЕГИОНЫ РОССИИ
公共采购
供应商声誉
公共采购效率
客户与供应商的地区间合作
俄罗斯地区
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/128461
Идентификатор РИНЦ: https://www.elibrary.ru/item.asp?id=55826244
ISSN: 2412-0731
DOI: 10.15826/recon.2023.9.3.017
Сведения о поддержке: The author is grateful to Andrei Yakovlev for research supervision and to Andrey Tkachenko for useful comments and remarks. This article was prepared under the auspices of the International Center for the Study of Institutions and Development at the Higher School of Economics, Moscow, Russian Federation. The research was funded by the Higher School under the auspices of the Basic Research Program of the National Research University Higher School of Economics.
Статья подготовлена в результате проведения исследования в рамках Программы фундаментальных исследований Национального исследовательского университета «Высшая школа экономики» (НИУ ВШЭ).
Источники: R-Economy. 2023. Vol. 9. Iss. 3
Располагается в коллекциях:R-Economy

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
r-economy_2023_v9_3_03.pdf800,93 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.