Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://elar.urfu.ru/handle/10995/126749
Название: Завоевавшая мир: дипломатическое сопровождение зарубежных премьер Седьмой симфонии Д. Д. Шостаковича в 1942–1943 годах
Другие названия: The Symphony That Conquered the World: Diplomatic Support of the Foreign Premiere of D. D. Shostakovich’s Symphony No. 7 in 1942–1943
Авторы: Кантор, Ю. З.
Kantor, J.
Дата публикации: 2023
Издатель: Уральский федеральный университет
Библиографическое описание: Кантор Ю. З. Завоевавшая мир: дипломатическое сопровождение зарубежных премьер Седьмой симфонии Д. Д. Шостаковича в 1942–1943 годах / Ю. З. Кантор // Quaestio Rossica. — 2023. — Т. 11, № 3. — С. 1057-1072.
Аннотация: Представлен анализ сюжетов международной жизни, касающихся премьер «Ленинградской симфонии» Д. Д. Шостаковича вне пределов СССР, их подготовки и эффекта, произведенного ими на политический истеблишмент, гуманитарную элиту и простых слушателей в 1942–1943 гг. Конкуренция выдающихся дирижеров – А. Тосканини, Л. Стоковского, Г. Вуда, С. Кусевицкого и др. – за право западной премьеры, переписка с ними самого композитора, формирование общественного мнения и, наконец, эпизод, связанный с несостоявшейся поездкой Шостаковича в США в 1942 г., позволяют существенно дополнить ретроспективную картину «путешествия» Седьмой симфонии по Европе и США. Привлеченные документы акцентируют внимание на общественно-политических итогах эпопеи представления Западу произведения, которое «содействует поддержке непреклонного духа, на котором основаны наши общие надежды на конечную победу», и «выражает мощь России так, как этого никогда не сможет сделать слово», и на роли в ней Наркомата иностранных дел, побуждая к рефлексии о роли искусства в мире, охваченном войной. Они дают возможность проследить хронологию дипломатического «сопровождения» премьер Ленинградской симфонии на Западе в 1942–1943 гг., а также увидеть, кто «дирижировал» воистину победоносным ее звучанием не только в странах-союзницах, но и в нейтральных государствах. В статье использованы документы АВП РФ, касающиеся исполнения «Ленинградской симфонии» вне пределов СССР, впервые вводимые в научный оборот.
This article analyses the plots of international life concerning the premieres of D. D. Shostakovich’s Leningrad Symphony outside the USSR, their preparation, and their effect on the political establishment, the humanitarian elite, and ordinary listeners in 1942–1943. The competition of outstanding conductors such as A. Toscanini, L. Stokowski, H. Wood, S. Koussevitzky, etc. for getting the right of the Western premiere, the correspondence with them of the composer himself, the formation of public opinion, and, finally, the episode associated with Shostakovich’s failed trip to the US in 1942, make it possible to significantly complement the retrospective picture of the “journey” of Symphony No. 7 around Europe and the US. The documents the author refers to focus on the socio-political results of the process of presenting a work that “contributes to the support of the unyielding spirit underlying our common hopes for ultimate victory” and “expresses the power of Russia in a way that words can never do” to the West and the role of the People’s Commissariat for Foreign Affairs in it, encouraging reflections on the role of Art in the world at war. They make it This article analyses the plots of international life concerning the premieres of D. D. Shostakovich’s Leningrad Symphony outside the USSR, their preparation, and their effect on the political establishment, the humanitarian elite, and ordinary listeners in 1942–1943. The competition of outstanding conductors such as A. Toscanini, L. Stokowski, H. Wood, S. Koussevitzky, etc. for getting the right of the Western premiere, the correspondence with them of the composer himself, the formation of public opinion, and, finally, the episode associated with Shostakovich’s failed trip to the US in 1942, make it possible to significantly complement the retrospective picture of the “journey” of Symphony No. 7 around Europe and the US. The documents the author refers to focus on the socio-political results of the process of presenting a work that “contributes to the support of the unyielding spirit underlying our common hopes for ultimate victory” and “expresses the power of Russia in a way that words can never do” to the West and the role of the People’s Commissariat for Foreign Affairs in it, encouraging reflections on the role of Art in the world at war. They make it possible not only to trace the chronology of the diplomatic accompaniment” of the premieres of the Leningrad Symphony in the West in 1942–1943, but also to see who “conducted” its truly victorious sounding not only in the allied countries but also in neutral states. This article uses documents from the Archive of Russian Foreign Policy concerning the performance of the Leningrad Symphony outside the USSR, which have never been introduced into scholarly circulation previously.
Ключевые слова: ШОСТАКОВИЧ Д.
СЕДЬМАЯ СИМФОНИЯ
ВЕЛИКАЯ ОТЕЧЕСТВЕННАЯ ВОЙНА
ПРЕМЬЕРА
НАРОДНЫЙ КОМИССАРИАТ ИНОСТРАННЫХ ДЕЛ
ВЕЛИКОБРИТАНИЯ
США
МЕКСИКА
ШВЕЦИЯ
SHOSTAKOVICH D.
SYMPHONY NO. 7
GREAT PATRIOTIC WAR
PREMIERE
PEOPLE’S COMMISSARIAT OF FOREIGN AFFAIRS
GREAT BRITAIN
USA
MEXICO
SWEDEN
URI: http://elar.urfu.ru/handle/10995/126749
Идентификатор РИНЦ: https://elibrary.ru/item.asp?id=54624916
ISSN: 2311-911X
2313-6871
DOI: 10.15826/qr.2023.3.834
Источники: Quaestio Rossica. 2023. Т. 11. № 3
Располагается в коллекциях:Quaestio Rossica

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
qr_3_2023_20.pdf207,71 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.