Пожалуйста, используйте этот идентификатор, чтобы цитировать или ссылаться на этот ресурс: http://elar.urfu.ru/handle/10995/123026
Полная запись метаданных
Поле DCЗначениеЯзык
dc.contributor.authorIngerflom, С.en
dc.date.accessioned2023-07-01T10:02:26Z-
dc.date.available2023-07-01T10:02:26Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationIngerflom С. Towards a Conceptual-Historical Critique of the Essentialist and Teleological Interpretations of Russian History. Part 1 / С. Ingerflom // Quaestio Rossica. — 2023. — Т. 11, № 2. — С. 677-702.-
dc.identifier.issn2311-911Xprint
dc.identifier.issn2313-6871online
dc.identifier.urihttp://elar.urfu.ru/handle/10995/123026-
dc.descriptionThe article was submitted on 24.02.2023.en
dc.descriptionI am pleased to express my thanks especially to Maureen Perrie for her review on my book Le Tsar c’est moi [Ingerflom, 2015] (later translated into Spanish and Russian), and the compliments she addressed to it [Perrie, 2019]. Likewise, her unfavourable remarks and also her surprising misunderstanding of some passages of my book convinced me of the need to open a respectful debate about the theoretical and methodological premises on which we study Russian history, because they are the ones that ultimately determine the choice and approach to the sources, their interpretations and the conclusions we reach. I also would like to express my enormous gratitude to Olga Domínguez who helped with the translation into English of this text originally written in Spanish.en
dc.description.abstractАвтор рассматривает ряд спорных концептуальных утверждений, касающихся интерпретации российской истории. Одним из них является оценка мифа о добром царе как «ложного». Эта дисквалификация сопровождается формулами «наивный/народный монархизм», обозначающими «донаучные иллюзии», которыми якобы руководствовались коллективные движения сопротивления самодержавию. Учитывая то, как массовые представления о царе и власти в русской истории, теоретические предпосылки, на которых основаны вышеупомянутые дисквалификации, влияют на общую интерпретацию этой истории, автор предлагает отказаться от этих позитивистских штампов и подойти к источникам с других теоретических позиций, в частности, концептуальной истории (Begriffsgeschichte). По его мнению, необходимо вопреки эссенциалистскому и телеологическому пониманию реконструировать историчность коллективного сопротивления власти в России, поднимая вопрос о содержательности мифа о добром царе в массовом сознании. В этой части работы исследуются генеалогия понятия «самозванец» («самозванство»), его первоначальное значение – индивидуальная инициатива vs божественное назначение, его функции в самодержавной политической парадигме. Подчеркивается отсутствие эвристической ценности выражения «народный», или «наивный монархизм», логика которого заключается в лишении наиболее угнетенных слоев населения их культуры и языка.ru
dc.description.abstractThe author discusses some of the dominant assertions in the literature on Russian history. One of them is the disqualification of the myth of the benevolent tsar as “false”. This disqualification is accompanied by the formulas “naïve or popular monarchism”, which designate the “pre-scientific illusions” that would have guided the collective movements of resistance to autocracy. Given the importance of collective representations of the tsar and power in Russian history, the theoretical premises on which the above-mentioned disqualifications are based affect the general interpretation of this history, for example the conception of the Russian people as “passive”. The author proposes to abandon this positivist scaffolding and approach the sources from other theoretical perspectives, in particular conceptual history (Begriffsgeschichte), to pose a radically different question: what truth is contained in the myth of the benevolent tsar and to reconstruct, against the essentialist and teleological vision, the historicity of the collective resistance to power in Russia. The first part studies the genealogy of the expression samozvan/ ets/stvo (self-appointment), its original meaning – individual initiative against divine appointment – and its functions in the autocratic political paradigm. The lack of heuristic value of the formulas of “popular, or naïve monarchism,” the logic of which is to deprive the most oppressed segments of the population of their culture and language, is emphasized.en
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoenen
dc.publisherУральский федеральный университетru
dc.relation.ispartofQuaestio Rossica. 2023. Т. 11. № 2en
dc.subjectСОПРОТИВЛЕНИЕ ВЛАСТИru
dc.subjectНАРОДНЫЙ/НАИВНЫЙ МОНАРХИЗМru
dc.subjectПОЗИТИВИСТСКАЯ ИСТОРИОГРАФИЯru
dc.subjectЭССЕНЦИАЛИЗМru
dc.subjectТЕЛЕОЛОГИЯru
dc.subjectКОНЦЕПТУАЛЬНАЯ ИСТОРИЯru
dc.subjectRESISTANCE TO POWERen
dc.subjectPOPULAR/NAIVE MONARCHISMen
dc.subjectPOSITIVIST HISTORIOGRAPHYen
dc.subjectESSENTIALISMen
dc.subjectTELEOLOGYen
dc.subjectCONCEPTUAL HISTORYen
dc.titleTowards a Conceptual-Historical Critique of the Essentialist and Teleological Interpretations of Russian History. Part 1en
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.identifier.rsihttps://www.elibrary.ru/item.asp?id=54087137-
dc.identifier.doi10.15826/qr.2023.2.812-
dc.contributor.translatorDomínguez, O.en
local.description.firstpage677-
local.description.lastpage702-
local.contributorИнгерфлом, Клаудиоru
local.contributorIngerflom, Claudioen
Располагается в коллекциях:Quaestio Rossica

Файлы этого ресурса:
Файл Описание РазмерФормат 
qr_2_2023_18.pdf436,63 kBAdobe PDFПросмотреть/Открыть


Все ресурсы в архиве электронных ресурсов защищены авторским правом, все права сохранены.