Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/121674
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПоликарпов, А. М.ru
dc.contributor.authorВласова, А. М.ru
dc.contributor.authorPolikarpov, A.en
dc.contributor.authorVlasova, A.en
dc.date.accessioned2023-04-11T10:07:29Z-
dc.date.available2023-04-11T10:07:29Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationПоликарпов А. М. Аннигиляция сочувствия в англоязычном публицистическом тексте / А. М. Поликарпов, А. М. Власова // Quaestio Rossica. — 2023. — Т. 11, № 1. — С. 230-242.ru
dc.identifier.issn2311-911Xprint
dc.identifier.issn2313-6871online
dc.identifier.urihttp://elar.urfu.ru/handle/10995/121674-
dc.descriptionThe article was submitted on 10.11.2022.en
dc.description.abstractРассматривается проблема аннигиляции сочувствия в англоязычном публицистическом тексте. Данный тип текста характеризуется, как правило, обязательным наличием двух факторов: информативности и воздействия на получателей информации. Согласно традиционным взглядам лингвистов, для публицистического текста свойственны экспрессивность, эмоциогенность языковых единиц, открытость автора по отношению к реципиентам и специфическая лексика. Вслед за известным советским и российским лингвистом В. Г. Костомаровым авторы склонны признать, что специфику публицистического текста образует сочетание стандарта и экспрессии. В статье на основе публицистических текстов американских интернет-изданий исследуются условия аннигиляции сочувствия в коммуникативном поведении американцев. Верифицируется тезис исследователей о том, что американцы склонны проявлять сочувствие по отношению к близким людям, а в общении с незнакомыми людьми обычно показывают сдержанность. За основу исследования взята теория аннигиляции сострадания американского психолога П. Словича, которую предлагается перенести на ситуацию выражения/невыражения сочувствия в силу схожести данных эмоциогенных факторов. В результате проведенного исследования установлено, что аннигиляцию сочувствия в американском публицистическом тексте могут вызвать следующие ситуации: положительный эффект от данного явления (забота о себе); эмпатическая забота (забота о других); воспринимаемое воздействие (взаимный настрой коммуникантов не оказывать сочувствия по отношению друг к другу).ru
dc.description.abstractThis article examines empathy annihilation in English-language journalistic texts. As a rule, this type of text is characterised by two indispensable factors: informativeness and impact on the recipients of the information. According to linguists’ traditional views, journalistic texts possess expressiveness, emotionality of language units, the author’s openness in relation to the recipients, and specific vocabulary. Following the famous Soviet and Russian linguist V. G. Kostomarov, the authors of this article admit that the specificity of journalistic texts is formed by the combination of the standard and expression. The article explores the conditions of sympathy annihilation in the communicative behaviour of Americans with reference to journalistic texts of American Internet publications. The article verifies the researchers’ thesis that Americans tend to show empathy towards their close people and dealing with strangers, participants of communication in the USA usually show restraint. The authors refer to the theory of compassion annihilation of American psychologist P. Slovic and suggest that it be transferred to the situation of empathy expression/non-expression due to the similarity of the given emotiogenic factors. The study demonstrates that empathy annihilation in American journalistic texts can cause the following situations: a positive effect of this phenomenon (self-care); empathic care (care for others); perceived impact (mutual intention of the communicating people not to show empathy towards each other).en
dc.format.mimetypeapplication/pdfen
dc.language.isoruen
dc.publisherУральский федеральный университетru
dc.relation.ispartofQuaestio Rossica. 2023. Т. 11. № 1en
dc.subjectПСИХОЛИНГВИСТИКАru
dc.subjectТЕОРИЯ КОММУНИКАЦИИru
dc.subjectАМЕРИКАНСКАЯ КОММУНИКАТИВНАЯ КУЛЬТУРАru
dc.subjectПУБЛИЦИСТИЧЕСКИЙ ТЕКСТru
dc.subjectPSYCHOLINGUISTICSen
dc.subjectCOMMUNICATION THEORYen
dc.subjectEMPATHYen
dc.subjectAMERICAN COMMUNICATIVE CULTUREen
dc.subjectJOURNALISTIC TEXTen
dc.titleАннигиляция сочувствия в англоязычном публицистическом текстеru
dc.title.alternativeThe Annihilation of Sympathy in English-Language Journalistic Textsen
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.identifier.rsihttps://elibrary.ru/item.asp?id=50505680-
dc.identifier.doi10.15826/qr.2023.1.786-
local.description.firstpage230-
local.description.lastpage242-
local.contributorПоликарпов, Александр Михайловичru
local.contributorВласова, Александра Михайловнаru
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_1_2023_15.pdf365,46 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.