Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/117749
Title: Reflection as a Factor in the Success of Learners’ Innovative Activity
Other Titles: Рефлексия как фактор успешности инновационной деятельности обучающихся
Authors: Bykova, E. A.
Быкова, Е. А.
Issue Date: 2022
Publisher: Ural Federal University
Уральский федеральный университет
Citation: Bykova E. A. Reflection as a Factor in the Success of Learners’ Innovative Activity / E. A. Bykova // Lurian Journal. — 2022. — Vol. 3. Iss. 1. — P. 36-45.
Abstract: The analysis of the psychological grounds for learners’ innovative activity would provide avenues for development of innovation capabilities in the younger generation. In the article, reflection is considered a mechanism that impacts the efficacy of action. In this regard, the purpose of the study was to analyze how reflective practice is manifested in learners who are engaged in the university innovative activity but demonstrate its varying degrees. As a working hypothesis, it was assumed that students with varying degrees of innovative activity differ in the level of general reflection of their own activity and its individual components: information-based activity, motivation, benchmarking, decision-making, and performance. The study showed that students experience the greatest difficulties when analyzing the conditions for organizing activities, assessing their own resources and possible risks. Also, significant differences were found in the degree of intensity of such a component as the information-based activity among students with varying degrees of innovative engagement.
Изучение психологических оснований инновационной деятельности позволит наметить пути развития инновационного потенциала обучающихся. Рефлексия рассматривается как механизм, оказывающий влияние на эффективность инновационной деятельности. Целью исследования являлось изучение выраженности рефлексии деятельности у студентов, проявляющих разную степень активности в процессе инновационной деятельности в вузе. В качестве гипотезы выступило предположение о том, что студенты с разной степенью инновационной активности отличаются по уровню общей рефлексии собственной деятельности и отдельных ее составляющих: информационной основы деятельности, мотивации и целеполагания, процесса принятия решения и осуществления деятельности. Исследование показало, что наибольшие затруднения студенты испытывают при анализе условий организации деятельности, оценке собственных ресурсов, возможных рисков. Обнаружены значимые различия в степени выраженности такой составляющей рефлексии, как информационная основа деятельности, у студентов, имеющих разный уровень инновационной активности.
Keywords: REFLECTIVE PRACTICE
INNOVATIVE ACTIVITY
INNOVATIVE ACTION
INNOVATIVE PERSON
РЕФЛЕКСИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ
ИННОВАЦИОННАЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТЬ
ИННОВАЦИОННАЯ АКТИВНОСТЬ
ИННОВАЦИОННАЯ ЛИЧНОСТЬ
URI: http://hdl.handle.net/10995/117749
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=49555217
ISSN: 2712-8040
DOI: 10.15826/Lurian.2022.3.1.3
Origin: Lurian Journal. 2022. Vol. 3. № 1
Appears in Collections:Lurian Journal

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lj-1-2022-04.pdf302,33 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.