Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/110653
Title: Влияние взаимоотношений между тренером и спортсменом на уровень мотивации достижения спортсмена
Other Titles: The influence of the relationship between the coach and the athlete on the level of motivation of the athlete’s achievements
Authors: Алхаруф Али Самир
Рим Сальман
Alkharouf, A.
Salman, R.
Issue Date: 2022
Publisher: Уральский федеральный университет
Ural Federal University
Citation: Алхаруф Али Самир. Влияние взаимоотношений между тренером и спортсменом на уровень мотивации достижения спортсмена / Алхаруф Али Самир, Рим Сальман. — Текст: электронный // Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики. — 2022. — Т. 2, № 1. — С. 73–84.. — URL: http://elar.urfu.ru/handle/10995/110653.
Abstract: Цель исследования заключалась в изучении влияния взаимоотношений между тренером и спортсменом на уровень мотивации достижения спортсмена. Выборка состояла из 64 спортсменов (девушек и юношей) в возрасте от 13 до 18 лет, занимающихся в Сирийской спортивной федерации в Латакии по таким видам спорта как легкая атлетика, футбол, настольный теннис, теннисом, бокс и гимнастика. В качестве методологии использовался описательный подход из-за его релевантности характеру исследования, для оценки отношений в системе «тренер–спортсмен» использовалась авторская анкета, для оценки мотивации достижения методика (Abdel Karim и Barakat, 2007). Данные анализировались с помощью статистических методов: средние арифметические, стандартные отклонения, коэффициент корреляции Пирсона. Результаты исследования выявили, что существуют достоверные связи между взаимоотношениями в системе «тренер–спортсмен» с уровнем мотивации достижения спортсмена.
The purpose of the study was to study the influence of the relationship between a coach and an athlete on the level of motivation of an athlete’s achievement. The sample consisted of 64 athletes (girls and boys) aged 13 to 18 years, engaged in the Syrian Sports Federation in Latakia in such sports as athletics, football, table tennis, tennis, boxing and gymnastics. A descriptive approach was used as a methodology due to its relevance to the nature of the study, an author’s questionnaire was used to assess the relationship in the coach-athlete system, and a methodology was used to assess the motivation for achievement (Abdel Karim and Barakat, 2007). The data were analyzed using statistical methods: arithmetic averages, standard deviations, Pearson correlation coefficient. The results of the study revealed that there are reliable links between the relationship in the “coach-athlete” system with the level of motivation of an athlete’s achievement.
Keywords: ВЗАИМООТНОШЕНИЯ
ТРЕНЕР
СПОРТСМЕНЫ
МОТИВАЦИЯ ДОСТИЖЕНИЯ
RELATIONSHIPS
COACH
ATHLETES
ACHIEVEMENT MOTIVATION
URI: http://hdl.handle.net/10995/110653
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=48367733
ISSN: 2782-5930
DOI: 10.15826/spp.2022.1.23
Origin: Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики. 2022. Vol. 2. № 1
Appears in Collections:Актуальные вопросы спортивной психологии и педагогики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
avspp-1-2022-11.pdf370,54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.