Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/109715
Title: COVID-19 и опыт виртуальной коммуникации греко-католического владыки с паствой
Other Titles: COVID-19 and a Greek Catholic Hierarch’s Experience of Virtual Communication with Parishioners
Authors: Петрикова, А.
Petrikova, А.
Issue Date: 2022
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Петрикова А. COVID-19 и опыт виртуальной коммуникации греко-католического владыки с паствой / А. Петрикова // Quaestio Rossica. — 2022. — Т. 10, № 1. — С. 84-95.
Abstract: Представлены коммуникативно-прагматический анализ текстов и статистический анализ ключевых слов религиозного дискурса. Объект исследования – дискурс восточно-католической церкви византийской литургической традиции в Словакии. Предмет исследования – ключевые слова и основные темы в корпусе публикаций архиепископа М. Хаутура в социальных сетях. Методология исследования базируется на принципах дискурс-анализа, компьютерной лингвистики, лингвистики 2.0, квантитативной лингвистики. Для реализации обозначенной цели используется лингвистический инструмент Sketch Engine, конкордансер четвертого поколения, обеспечивающий быстрый поиск и статистическую обработку данных. Выборка материала для корпуса осуществлена из интернет-коммуникации М. Хаутура в профиле с названием «Vladyka Milan odpovedá» («Владыка Хаутур отвечает») за 2020–2021 гг. При помощи метода Simple maths выделены ключевые слова на базе двух корпусов – главного и фонового. Web-коммуникация архиепископа подчеркивает современную тенденцию в активном общении посредством социальных сетей представителей не только светского мира, но и духовенства. В результате автоматической обработки материалов фонового корпуса Slovak Web 2011 (skTenTen11) были выделены следующие ключевые слова: isus (Иисиус), Christ (Христос), pandémia (пандемия), kovid (ковид), bohorodička (Богородица), cerkov (церковь), vakcinácium (вакцинация), eparchia (епархия). Они имеют самый высокий коэффициент семантической близости (Score) слов из исследуемого и фонового корпусов. Руководствуясь лингвистическим критерием вычленения ключевых слов, автор на их основе выделяет когнитивные составляющие дискурсивного поля, например, дискурсивные доминанты: жизнь человека, церковь земная и небесная, семья.
In this article, the author carries out a communicative and pragmatic analysis of texts and a stylistic analysis of the keywords of religious discourse. The object of the research is the discourse of the Greek Catholic Church in Slovakia. The subject of the research is the keywords and main topics in the corpus of Archbishop Milan Chautur’s publications on social networks. The research methodology is based on the principles of discourse analysis, computational linguistics, linguistics 2.0, and quantitative linguistics. To realise the purpose of the research, the author uses the linguistic tool Sketch Engine, a fourth-generation concordancer, which provides quick search and statistical processing of data. For the corpus, the author refers to material from Chautur’s Internet messages in the profile named “Vladyka Milan odpovedá” (Vladyka Chautur responds) over one year of the pandemic, i. e., between 2020 and 2021. Using the Simple Maths method, the author extracts keywords based on two corpora – the main one (created by the user) and the background one (built into the system). Vladyka’s web-communication fits the modern trend of active communication through social networks, where it is not only used by representatives of the secular world, but also by the clergy. Considering the fact that the background corpus of Slovak Web 2011 (skTenTen11) is a language model, the author singles out the following keywords: isus (Jesus), Christ (Christ), pandémia (pandemic), kovid (Covid), bohorodička (Virgin Mary), cerkov (Church), vakcinácium (vaccinacium), and eparchia (diocese). These words have the highest coefficient of semantic similarity (Score) of words from the studied and background corpora. Using the linguistic criterion for isolating keywords, it is possible to single out the cognitive components of the archbishop’s discursive field, such as discursive dominants: human life, the Church on earth and in heaven, family.
Keywords: ИНТЕРНЕТ-КОММУНИКАЦИЯ
СОЦИАЛЬНАЯ СЕТЬ
ДИСКУРС
ЖАНР
КЛЮЧЕВЫЕ СЛОВА
ПАНДЕМИЯ
INTERNET COMMUNICATION
SOCIAL NETWORK
DISCOURSE
GENRE
KEYWORDS
PANDEMIC
URI: http://hdl.handle.net/10995/109715
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=48197564
ISSN: 2311-911X
2313-6871
DOI: 10.15826/qr.2022.1.660
Origin: Quaestio Rossica. 2022. Т. 10. № 1
Appears in Collections:Quaestio Rossica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
qr_1_2022_06.pdf360,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.