Please use this identifier to cite or link to this item: http://elar.urfu.ru/handle/10995/107324
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVlasova, N. Yu.en
dc.contributor.authorLyashenko, E. A.en
dc.contributor.authorВласова, Н. Ю.ru
dc.contributor.authorЛяшенко, Е. А.ru
dc.date.accessioned2022-01-11T10:42:58Z-
dc.date.available2022-01-11T10:42:58Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationVlasova N. Yu. University-business-government relations in the development of the institutional environment of Russian regions / N. Yu. Vlasova, E. A. Lyashenko // R-Economy. — 2021. — Vol. 7, Iss. 4. — P. 214–224. — DOI: 10.15826/recon.2021.7.4.019.en
dc.identifier.issn2412-0731online
dc.identifier.urihttp://elar.urfu.ru/handle/10995/107324-
dc.descriptionReceived September 13, 2021; accepted November 4, 2021.en
dc.descriptionДата поступления 13 сентября 2021 г.; дата принятия к печати 4 ноября 2021 г.ru
dc.description.abstractRelevance. University-business-government relations drive regional innovation. Therefore, in order to stimulate innovation, a favourable institutional environment is necessary. Research objective. The article proposes an original methodology to examine regional institutional environment based on the analysis of the interactions between the government, business and universities. Methods and data. The study relies on the statistical data on 12 Russian regions for a 6-year period. The data are used to create three sets of indicators characterizing the institutional sectors ‘Government’, ‘Business’ and ‘Universities’. Regions are divided into clusters and ranked according to the state of their institutional environments by calculating subindices and the integral index. Other research methods include cluster analysis and correlation regression analysis. Results. The regions were grouped according to their innovation performance: in lagging regions, the interactions between the government, business and universities are inefficient, which means that their regional institutional environment is not conducive to innovation. The opposite situation is observed in the group of leaders. We also found that interactions between the government, business and universities have a direct influence on GRP. Conclusion. For each group of regions, areas for improvement and the corresponding measures were identified. Interventions may vary in terms of intensity and government participation.en
dc.description.abstractАктуальность. Взаимодействие институциональных секторов государства, бизнеса, науки и образования становится источником инновационного развития региона, поэтому важно развивать способствующую этому процессу институциональную среду. Цель исследования. В статье на основе авторского методического подхода проводится анализ региональной институциональной среды, основанный на оценке интеракций органов власти, субъектов бизнеса, науки и образования. Методы и данные. Исследование основано на анализе региональных статистических данных двенадцати субъектов Российской Федерации за шесть лет. Показатели сгруппированы в три группы, характеризующие функционирование институциональных секторов «Государство», «Бизнес», «Наука». Регионы делятся на кластеры и ранжируются в соответствии с состоянием их институциональной среды путем расчета субиндексов и интегрального индекса. Другие методы исследования включают кластерный анализ и корреляционный регрессионный анализ. Результаты. Регионы были сгруппированы в соответствии с их инновационной эффективностью: в отстающих регионах взаимодействие между государством, бизнесом и университетами неэффективно, что означает, что их региональная институциональная среда не способствует инновациям. Противоположная ситуация наблюдается в группе лидеров. Мы также обнаружили, что взаимодействие между государством, бизнесом и университетами напрямую влияет на ВРП. Вывод. Для каждой группы регионов были определены области, требующие улучшения, и соответствующие меры. Вмешательства могут различаться по интенсивности и участию правительства.ru
dc.language.isoenen
dc.publisherУральский федеральный университетru
dc.relation.ispartofR-Economy. 2021. Vol. 7. Iss. 4en
dc.subjectREGIONAL INSTITUTIONAL ENVIRONMENTen
dc.subjectUNIVERSITY-BUSINESSGOVERNMENT RELATIONSen
dc.subjectINNOVATIONen
dc.subjectРЕГИОНАЛЬНАЯ ИНСТИТУЦИОНАЛЬНАЯ СРЕДАru
dc.subjectВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ГОСУДАРСТВА, БИЗНЕСА, НАУКИ И ОБРАЗОВАНИЯru
dc.subjectИНДИКАТОРЫ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯru
dc.titleUniversity-business-government relations in the development of the institutional environment of Russian regionsen
dc.title.alternativeОтношения университетов, органов власти и бизнеса как индикатор развития институциональной среды российских регионовru
dc.typeArticleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionen
dc.identifier.rsihttps://www.elibrary.ru/item.asp?id=47491533-
dc.identifier.doi10.15826/recon.2021.7.4.019-
local.description.firstpage214-
local.description.lastpage224-
local.issue4-
local.volume7-
local.contributorВласова, Наталья Юрьевнаru
local.contributorЛяшенко, Елена Александровнаru
Appears in Collections:R-Economy

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
r-economy_2021_v7_4_01.pdf341,29 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.