Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/100402
Title: Бог философов: индивидуальная интерпретация трансценденции и проблема взаимовлияния
Other Titles: “The God of Philosophers: An Individual Interpretation of Transcendence and the Problem of Interplay”
Authors: Перцев, А. В.
Мельникова, Е. В.
Pertsev, A. V.
Melnikova, E. V.
Issue Date: 2021
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Перцев А. В. Бог философов: индивидуальная интерпретация трансценденции и проблема взаимовлияния / А. В. Перцев, Е. В. Мельникова // Koinon. — 2021. — Т. 2, № 1. — С. 81-99.
Abstract: В статье обсуждается понимание Трансцендентного Начала в философских учениях XIX–XX веков, которое выполняет в них функцию замещения божества. Выявляется всякий раз индивидуальная мотивация встречи философа с Трансценденцией, но при этом — не всегда явное, а порой и тщательно скрываемое взаимовлияние ведущих философов, которое можно рассматривать как противоречивое сотрудничество в полемике, напоминающее богословские диспуты далекого прошлого. То, что объявляется общечеловеческими ценностями, понимается каждым из философов не как конвенции, а как незыблемые константы, но при этом в философском (равно как и в теологическом) споре даже наивысшие ценности — общечеловеческие или божественные — отстаиваются как единственно возможные для себя лично. Понимание первоистока мира, полагающего ему начало, рассматривается на материале работ А. Шопенгауэра, Ф. Ницше, А. Бергсона и М. Хайдеггера (авторы статьи показывают как сходство, так и различие в философских представлениях о фундаментально-онтологическом).
The article discusses the understanding of the Transcendental Beginning in the philosophical teachings of the XIX-XX centuries, which fulfills the function of replacing the deity in them. The authors reveal ad hoc individual motivation for the meeting of a philosopher with the Transcendence. At the same time, it is not always an obvious, sometimes carefully hidden, mutual influence of leading philosophers, which is likely to be contradictory cooperation in polemics reminiscent of theological disputes of the distant past. For every philosopher, what is declared to be universal human values is not conventions, but unshakable constants. At the same time, in a philosophical (as well as in a theological) dispute, they defend even the highest values — universal or divine — as the only possible ones for themselves. The insight into the origin of the world, which gives it a beginning, is considered in the material of the works of A. Schopenhauer, F. Nietzsche, A. Bergson and M. Heidegger (the authors of the article show both similarities and differences in philosophical ideas about the fundamental ontological).
Keywords: ПЕРВОНАЧАЛО
ФУНДАМЕНТАЛЬНАЯ ОНТОЛОГИЯ
ТРАНСЦЕНДЕНТНОЕ
МИРОВАЯ ВОЛЯ
ВОЛЯ-К-МОЩИ
ЖИЗНЕННЫЙ ПОРЫВ
БЫТИЕ
ФИЛОСОФИЯ РЕЛИГИИ
ИСТОРИЯ ФИЛОСОФИИ
PRIMORDIUM (ORIGINS)
FUNDAMENTAL ONTOLOGY
THE TRANSCENDENTAL
WORLD WILL
WILL-TO-POWER
LIFE IMPULSE
BEING
PHILOSOPHY OF RELIGION
HISTORY OF PHILOSOPHY
URI: http://hdl.handle.net/10995/100402
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=48542744
DOI: 10.15826/koinon.2021.02.1.004
Origin: Koinon. 2021. Т. 2. № 1
Appears in Collections:KOINON

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
k_1_2021_06.pdf678,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.