Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/69939
Title: Женские коммуникативные практики и традиционный уклад жизни в произведениях Г. Яхиной «Зулейха открывает глаза» и Лу Синя «Моление о счастье»
Other Titles: Women’s communicative practices and traditional lifestyles in Guzel Yakhina’s Zuleikha Opens her Eyes and Lu Xun’s The New Year Sacrifice
Authors: Сунь, Цуйин
Нестерова, О. А.
Sun, Cuiying
Nesterova, O. A.
Issue Date: 2019
Publisher: Уральский федеральный университет
Citation: Сунь Цуйин. Женские коммуникативные практики и традиционный уклад жизни в произведениях Г. Яхиной «Зулейха открывает глаза» и Лу Синя «Моление о счастье» / Цуйин Сунь, О. А. // Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. — 2019. — Т. 21, № 1 (184). — С. 181-195.
Abstract: This article examines communicative practices characterising the system of traditional lifestyles of women in China and Russia. Referring to comparative analysis of the novel Zuleikha Opens Her Eyes by Guzel Yakhina and the short story The New Year Sacrifice by Lu Xun, the authors define the basic types and characteristics of communication of women with their social surrounding, family, and nature. They include social and sacral communicative practices based on social and ethnocultural values and ethnopsychological attitudes. The authors reveal the dual character of ethnocultural tradition forming women’s lifestyle studying constructive and destructive aspects of women’s communicative practices. Women’s characters are studied as examples of the transformation of the traditional lifestyle within the context of conflicting relations between the old traditional norms and new socio-cultural realities and various types of social prohibitions and penalties (to the extent of sanctioned abuse). The works by Guzel Yakhina and Lu Xun reveal parallel trends in the artistic representation of basic characteristics of cultural traditions regulating women’s activities in family and society and similar ethical and psychological features of both main characters. The article studies two levels of women’s communicative practices realisation: “husband — wife”, and “son — mother”. It is emphasised that the works under study both represent women’s communicative practices not only as verbal activity, but as a description of various types on non-verbal communication (touching, gestures, positions), which is more important for the image of a mother. The article examines the realisation of women’s communicative scenarios, such as the “standard scenario”, “scenario of finding meaning” and “scenario of losing meaning”.
Статья посвящена исследованию коммуникативных практик, характеризующих систему традиционного уклада жизни женщины в Китае и России. На основе сопоставительного анализа романа Г. Ш. Яхиной «Зулейха открывает глаза» и рассказа Лу Синя «Моление о счастье» выявляются основные особенности взаимодействий женщины с социальным окружением, семьей и природой: светские и сакральные коммуникативные практики, в основе которых лежат социальные и этнокультурные ценности и этнопсихологические установки. Выявляется противоречивость этнокультурной традиции, формирующей образ жизни женщины; исследуются конструктивные и деструктивные аспекты женских коммуникативных практик. На примере женских образов рассматривается трансформация традиционного уклада в контексте конфликтных отношений между сложившимися традиционными нормами и новыми социокультурными реалиями, описываются различные виды социальных запретов и наказания (вплоть до санкционированного насилия). В произведениях Лу Синя и Г. Ш. Яхиной выявляется параллелизм в художественной репрезентации основных особенностей культурной традиции, регулирующей деятельность женщины в семье и обществе и сходные нравственные и психологические характеристики главных героинь. В статье рассматриваются два уровня реализации женских коммуникативных практик: муж — жена и сын — мать. Подчеркивается, что в изучаемых произведениях коммуникативные практики женщин представлены не только в границах собственно речевого взаимодействия, но и как описание различных способов невербальной коммуникации (тактильные контакты, жесты, позы), что наиболее важно для раскрытия образа традиционной матери. Рассматриваются особенности реализации таких культурно-коммуникативных сценариев, как «эталонный сценарий», «сценарий обретения смысла» и «сценарий утраты смысла».
Keywords: ЛУ СИНЬ
ЯХИНА Г. Ш.
ЖЕНЩИНЫ
ЭТНОКУЛЬТУРНАЯ ТРАДИЦИЯ
ТРАДИЦИОННЫЙ УКЛАД ЖИЗНИ
КОММУНИКАТИВНЫЕ ПРАКТИКИ
LU XUN
GUZEL YAKHINA
WOMEN
ETHNOCULTURAL TRADITION
TRADITIONAL LIFESTYLE
COMMUNICATIVE PRACTICES
URI: http://hdl.handle.net/10995/69939
RSCI ID: https://elibrary.ru/item.asp?id=37347747
ISSN: 2227-2283
DOI: 10.15826/izv2.2019.21.1.013
Origin: Известия Уральского федерального университета. Сер. 2, Гуманитарные науки. 2019. Т. 21. № 1 (184)
Appears in Collections:Известия Уральского федерального университета. Серия 2, Гуманитарные науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
iurg-2019-184-13.pdf2,39 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.