Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10995/66444
Title: Город-предприниматель в российской экономической реальности: проблема идентификации
Other Titles: Entrepreneurial City in the Russian Economic Reality: the Identification Problem
Authors: Баскакова, И. В.
Сульдина, О. В.
Baskakova, I. V.
Suldina, О. V.
Issue Date: 2017
Publisher: Издательство Уральского университета
Citation: Баскакова И. В.Город-предприниматель в российской экономической реальности: проблема идентификации / И. В. Баскакова, О. В. Сульдина // Вестник УрФУ. Серия: Экономика и управление. — 2017. — Том 16. — № 4. — С. 597-622.
Abstract: The subject of research is the entrepreneurial city. The aim of the work is to study the economic phenomenon of “entrepreneurial city” and substantiate the criteria for its identification in relation to the realities of the modern Russian economy. The first part of the article analyzes the evolution of the concept in the works of foreign and Russian authors. The authors note that in the Western tradition, the entrepreneurial city is characterized by the availability of an innovative strategy and a functional institutional structure the main task of which is to create conditions for maximum attraction of mobile financial, industrial and consumer flows. As the main characteristics of the entrepreneurial city, Western authors highlight the existence of large-scale projects based on public-private partnerships for the promotion of the territory. The peculiarity of such projects is that the risks accompanying them, can be covered with the use of public resources, and the effects from their implementation can spread to a larger territory than the city itself. It is shown that in the Russian economic thought the concept of urban entrepreneurship, marketing tools and branding of cities is used to find independent ways of improving the economic situation at the municipal level, and also to encourage federal authorities to reduce the centralization of power. In the second part of the paper, the authors proposed quantitative parameters that allow one to identify entrepreneurial cities in the Russian economic space. These parameters include the level of economic diversity and services; availability of human capital; the level of the state of the urban environment and living conditions. Each of them was evaluated on the basis of several indicators, making it possible to determine the level of economic diversity and the degree of development of the service sector, the development of human capital, the quality of the urban environment and living conditions.
Предметом исследования является город-предприниматель. Цель работы – исследование экономического феномена «город-предприниматель» и обоснование параметров его идентификации применительно к реалиям современной российской экономики. Проанализирована эволюция понятия «город-предприниматель» в работах зарубежных и российских авторов. Отмечается, что в западной традиции город-предприниматель характеризуется наличием реализуемой инновационной стратегии и функциональной институциональной структурой, главной задачей которой является создание условий для максимального привлечения мобильных финансовых, производственных и потребительских потоков. В качестве главных характеристик города-предпринимателя западными авторами выделяются наличие масштабных проектов на основе государственно-частного партнерства для продвижения территории, риски от которых могут быть покрыты с использованием общественных ресурсов, а эффект от их реализации проектов может затрагивать территорию большую, чем город. Показано, что в российской экономической мысли использование концепции городского предпринимательства, использование инструментов маркетинга и брендинга городов обусловлено необходимостью поиска самостоятельных путей улучшения экономической ситуации на местах и стимулирования федеральных властей к уменьшению централизации. Предложены количественные параметры, позволяющие идентифицировать города-предприниматели в российском экономическом пространстве: уровень экономического разнообразия и сферы услуг; наличие человеческого капитала; уровень состояния городской среды и условий для жизни. Каждый из этих параметров оценивался на основе нескольких статистических показателей.
Keywords: ENTREPRENEURIAL CITY
SPATIAL ECONOMICS
URBAN ECONOMICS
CITY MARKETING
REVANCHIST CITY
QUANTITATIVE PARAMETERS
ECONOMIC ACTIVITY IN SPACE
ГОРОД-ПРЕДПРИНИМАТЕЛЬ
ПРОСТРАНСТВЕННАЯ ЭКОНОМИКА
ЭКОНОМИКА ГОРОДА
МАРКЕТИНГ ГОРОДА
ГОРОД-РЕВАНШИСТ
КОЛИЧЕСТВЕННЫЕ ПАРАМЕТРЫ
ЭКОНОМИЧЕСКАЯ АКТИВНОСТЬ В ПРОСТРАНСТВЕ
URI: http://hdl.handle.net/10995/66444
ISSN: 2412-5725
DOI: 10.15826/vestnik.2017.16.4.029
Origin: Вестник УрФУ. Серия: Экономика и управление. — 2017. — № 4
Appears in Collections:Вестник УрФУ. Серия экономика и управление

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
vestnik_2017_4_007_.pdf925,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.